ACN Barcelona – El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts el Pla d’estalvi i eficiència energètica als edificis públics i equipaments de la Generalitat per al període entre 2023-2027. L’objectiu que recull el document és aconseguir una reducció en el consum d’energia i en les emissions amb efecte hivernacle del 16,43% i un estalvi del 13,3% en la factura energètica de la Generalitat. La finalitat, segons el Govern, és avançar cap a la fita fixada per la normativa europea de disminuir un 32,5% el consum d’energia el 2023 en relació al 2007.
Les mesures que incorpora el Pla inclou milles en les instal·lacions i els canvis d’equip i l’aprofitament de les energies renovables per a usos tèrmics fins a campanyes per a la sensibilització del personal treballador de l’administració, auditories energètiques, foment de la mobilitat sostenible o l’avenç en la centralització i sistematització energètica de la Generalitat.
La Generalitat espera estalviar 316,97 GWh, xifra que suposa un estalvi de 24,3 milions d’euros. Aquest volum d’estalvi, que seria un 3,29% de la demanda anual, supera l’objectiu obligatori del 2% establert per la Unió Europea, i que és l’equivalent a la renovació energètica del 3% del total de la superfície d’edificis i equipaments públics amb un estalvi mitjà del 67,3%. La inversió necessària per assolir aquest estalvi és de 302,8 milions d’euros, que es podran finançar mitjançant els contractes de serveis energètics i els fons europeus.
A més, el Pla incorpora també la col·locació de 168 MW d’instal·lacions d’autocnsum fotovoltaic en cobertes d’edificis i equipaments públics fins al 2027 amb l’objectiu d’assolir la totalitat potencial teòric -estimat en 329 MW- el 2030. En aquest àmbit, l’ICAEN ja ha elaborat l’estudi per identificar el potencial teòric de les cobertes dels edificis de la Generalitat i ha publicat la guia amb els criteris tècnics per optimitzar-ne l’aprofitament, que seran d’obligat compliment per a l’administració catalana per tal que l’Energètica pugui explotar-les amb el major rendiment possible.
Igualment, les entitats de la Generalitat que per la seva activitat tenen un alt consum d’energia també requeriran un pla específic que determini els objectius i l’estratègia per a la transició energètica en el període d’aquest acord de Govern, que haurà de ser aprovat per l’ICAEN. D’inici, i atès que el seu consum energètic suposa el 28% del total de la Generalitat, es consideren entitats singulars l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), l’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat (ATLL), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (IFERCAT).


