Edició 2124

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 20 de maig del 2024
Edició 2124

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 20 de maig del 2024

El festival Strenes creix un 30% en espectadors i aposta per consolidar el Palau de Fires d’escenari de grans concerts

|

- Publicitat -

ACN Girona – El festival Strenes de Girona tanca la dotzena edició creixent un 30% en públic i superant els 27.000 espectadors entre els concerts gratuïts i els de pagament. El seu director, Xavi Pascual, destaca que les xifres demostren que “l’escena musical catalana està en bona forma” i subratlla que fins a quinze concerts han fet ‘sold out’; alguns d’ells, amb mesos d’antelació. Pascual també aposta per consolidar el Palau de Fires com a escenari de grans concerts, després de la bona acollida que va tenir el d’Oques Grasses i Mama Dousha. Coincidint amb el balanç, el festival també ha donat a conèixer els guanyadors de la secció Talent Gironí, que aquest 2024 per primer cop té dos noms propis: l’artista Jost Jou i la banda empordanesa Classe B.

Més de 27.000 espectadors, un 30% més de públic en relació al 2023 i gairebé un 90% d’ocupació als concerts de pagament. Una vegada fet el recompte definitiu, el festival Strenes tanca la dotzena edició assolint un dels balanços més alts de la seva història.

Publicitat

De les 26.200 entrades que es van posar a la venda, se n’han venudes 23.000. “Feia edicions que això no passava, cosa que demostra la confiança que ens fan els espectadors i el bon estat de salut en què es troba l’escena musical catalana”, subratlla el director del certamen.

En total, l’Strenes 2024 ha penjat el cartell d’entrades exhaurides a quinze dels concerts. En alguns casos, fins i tot, “amb mesos d’antelació” ha destacat Pascual, posant com a exemple la doble actuació de Guillem Gisbert (que va fer ‘sold out’ mig any abans del concert).

A més d’ell, la resta dels que han omplert del tot l’aforament han estat els d’Oques Grasses i Mama Dousha al Palau de Fires; els de The Tyets, Blaumut i la Ludwig Band a les escales de la Catedral; els de Gossos i El Kanka a l’Auditori; el de Figa Flawas a La Mirona, i els de Ginestà, Quimi Portet i el doble concert d’Els Amics de les Arts al Teatre Municipal.

Xavi Pascual també ha destacat la bona rebuda que ha tingut el nou escenari a la plaça Independència i la primera edició de l’Strenes Urbana (que s’ha fet a l’Estació Jove). Però sobretot, el director de l’Strenes ha volgut posar el focus en el Palau de Fires, que es va estrenar “amb un dels concerts estrella” d’aquest 2024: el d’Oques Grasses i Mama Dousha, que va congregar més de 7.000 espectadors.

<strong>”L’espai perfecte”</strong>

Pascual ha avançat que el Palau de Fires “ofereix l’espai perfecte” per acollir concerts de gran format i, tot i que tampoc ha amagat que s’han de polir alguns detalls, sí que ha avançat la voluntat de consolidar-lo com un dels reclams de l’Strenes. “Si tenim l’oportunitat de trobar artistes com els d’aquest any, és l’escenari ideal”, ha subratllat el director del festival.

Per últim, Pascual també ha posat el valor el projecte educatiu del festival, que ja ha cobert la seva primera fase amb deu xerrades a instituts on hi han pres part artistes i grups com Ginestà, Triquell o Mariona Escoda. D’aquí n’han sortit més de 200 lletres de cançons -que han escrit els alumnes- i una de les quals es convertirà en la primera cançó oficial de l’Strenes. Aquesta setmana el jurat farà la tria de la guanyadora, que es podrà escoltar per primer cop el 21 de juny, Dia de la Música, amb la col·laboració del productor gironí HugSound.

Nou de cada deu repetiran

Més enllà dels concerts, el festival també ha fet una enquesta telemàtica als espectadors, que aporta més dades al balanç d’aquest 2024. Les respostes recullen que fins a un 94% dels enquestats tornaran l’any vinent a l’Strenes, que el 74% ha sopat en alguns dels restaurants de Girona -abans o després del concert- i que un 24% també s’hi han allotjat. “Deixem molt bon pòsit i això ens encoratja a treballar ja amb l’edició del 2025”, ha subratllat el director.

Per procedències, les dades mostren que la majoria del públic -fins a un 59%- és de les comarques gironines. Xavi Pascual, però, també ha posat en relleu que el 41% d’espectadors que venen de fora de la demarcació suposa “un creixement del 6% en relació a l’any passat”. I dins aquest grup, la immensa majoria -fins al 35% del global- són de Barcelona.

<strong>Tàndem de guanyadors</strong>

Coincidint amb el balanç, el festival Strenes també ha donat a conèixer els guanyadors de la secció Talent Gironí. Perquè aquest any, per primer cop, n’hi ha hagut dos (que han empatat en vots). Per una banda, l’artista gironina Jost Jou -alter ego de Carla Jou- que del pop electrònic transita també cap a influències de la música disco, hip hop i, sobretot, urban. Ha publicat cançons com ‘Un altre petó’, ‘Tota l’estona’ i Valenta’, que formen part del seu primer disc M F Q M.

Els altres guanyadors són la banda baix empordanesa Classe B. Des de Torroella de Montgrí, el grup se centra en el ‘pop bailongu’ amb elements de la música disco i urban. Les seves lletres es vesteixen amb sintetitzadors, vocoders i samplers, però també amb melodies pop, guitarres i vents. A l’Strenes hi van presentar les cançons del seu primer EP ‘Fa de mal dir’, un treball amb clares referències vivencials i geogràfiques del Baix Empordà que ha comptat amb la col·laboració de Dan Peralbo i HugSound.

Tant Jost Jou com un dels components de Classe B, Martí Aiguadella, han agraït al festival l’oportunitat de poder “descobrir altres artistes i nodrir-nos els uns als altres”. “Ser part de Talent Gironí ens ha permès conèixer-nos i parlar de tot, a més del què significa actuar en un festival com l’Strenes”, han subratllat.

El tinent d’alcaldia de Cultura, Quim Ayats, ha posat en valor el paper de l’Strenes com un festival que impulsa la música catalana, combinant artistes consolidats amb d’altres d’emergents. “La música ens ajuda a créixer, a aprendre i és un element cohesionador; i l’Strenes demostra la fortalesa de la música catalana, a més de ser-ne el bressol de noves fornades”, ha conclòs Ayats, celebrant també que els nous formats i escenaris que el festival ha estrenat aquest 2024 “hagin anat bé”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió