ACN Brussel·les – La Comissió Europea ha anunciat aquest dimecres la intenció d’imposar a partir del 4 de juliol aranzels de fins al 38% als cotxes elèctrics de la Xina per compensar els “subsidis injustos” de Pequín. Concretament, Brussel·les vol imposar aranzels del 17,4% a BYD -el major grup xinès-, del 20% a Geely i del 38,1% a SAIC. Es tracta de la primera mesura adoptada per la Unió Europea a conseqüència de la investigació iniciada a l’octubre als fabricants de vehicles elèctrics xinesos que reben ajudes de Pequín. Brussel·les ha conclòs en la investigació que els subsidis xinesos suposen un “perjudici econòmic” als fabricants europeus i l’objectiu dels aranzels és “reparar-lo”.
A banda d’aquestes companyies, Brussel·les també ha precisat que altres fabricants xinesos que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació afrontaran aranzels del 21%, mentre d’altres que no ho han fet tindran una xifra més elevada, del 38,1%.
Ara per ara, la decisió de la Comissió Europea és provisional. La decisió s’ha comunicat ara a totes les parts, entre ells les autoritats xineses, els fabricants europeus i els estats membre, i es començarà a aplicar el 4 de juliol. Ara bé, els aranzels podrien variar en cas que les companyies aportin motius “suficients” a la Comissió Europea.
“El nostre objectiu no és tancar el mercat de la UE als vehicles elèctrics xinesos, sinó garantir que la competència sigui justa”, ha apuntat en un missatge a X el vicepresident econòmic de la Comissió Europea, Valdis Dombrovskis.
Brussel·les va iniciar la investigació a l’octubre en detectar l’entrada de gairebé 200.000 vehicles entre l’octubre del 2023 i el gener del 2024, el que representa un increment de l’11% en comparació amb el mateix període de l’any anterior.



