Dilluns, 26 de setembre de 2022 - Edició 1523
La República

Alsina celebra la proposta d’Alemanya per fer un nou gasoducte i aposta pel MidCat

ACN Barcelona – La consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, ha celebrat la proposta del canceller alemany, Olaf Scholz, per construir un gasoducte que comuniqui Portugal amb l’Europa central, i que […]

Agències 12/08/2022

ACN Barcelona – La consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, ha celebrat la proposta del canceller alemany, Olaf Scholz, per construir un gasoducte que comuniqui Portugal amb l’Europa central, i que travessi Espanya i França. Tot i que Scholz no ha mencionat explícitament el MidCat, un megaprojecte d’interconnexió gasística que passaria per Catalunya, Alsina ha apostat per aquesta infraestructura que també compta ara amb el suport del govern espanyol. “Vam ser els primers a reclamar el rellançament del MidCat”, diu la titular d’Acció Exterior en una piulada aquest divendres. Alsina destaca així “la importància estratègica” de Catalunya com a “pont entre la UE i la Mediterrània”.

Alsina ha aprofitat per exigir també a la UE que pressioni Madrid per “fer realitat el corredor mediterrani” que és “clau” per a Catalunya però també per a la UE.

L’interconnector Midi-Catalunya, més conegut com a MidCat, és un megaprojecte d’interconnexió gasística entre Espanya i França impulsat per l’empresa espanyola Enagás i la francesa Teréga, que està valorat en més de 3.000 milions d’euros.

El pla inicial del MidCat contemplava la construcció d’un nou gasoducte de 227 kilòmetres anomenat STEP (South Transit East Pyrenees, en les seves sigles en anglès) que connecti els dos estats a través de Catalunya. En concret, el conducte havia d’anar des d’Hostalric fins a Barbaira, passant per Figueres i el Portús, a més d’una estació de compressió a Martorell i una altra a la banda francesa.

Amb el suport del govern de Mariano Rajoy i de la Comissió Europea, que llavors ja buscava vies alternatives al gas rus arran de l’annexió de Crimea, els promotors del MidCat van rebre entre el 2013 i el 2019 més de 7,3 milions d’euros de fons públics europeus que només es van destinar a estudis preliminars. Mentrestant, el projecte va generar el rebuig d’una part del territori català, especialment dels grups ecologistes, i fins i tot es va crear la Plataforma de Resposta al MidCat.

Finalment, el MidCat va quedar paralitzat el 2019 quan va ser tombat pel regulador francès i l’espanyol. En conseqüència, Brussel·les va deixar de finançar els plans d’Enagás. Els reguladors van considerar que el mercat no havia mostrat “interès comercial” per aquesta proposta d’interconnexió i que els costos prevists eren “alts en comparació amb els estàndards europeus”.