Tarradellas recorda que la legislació europea garanteix “el dret que t’informin dels teus drets, cosa que les aerolínies haurien de fer automàticament”.
Els tres casos més recurrents són la denegació de l’embarcament o la cancel·lació del vol, el retard i la pèrdua d’equipatge; a cadascuna d’aquestes incidències li correspon una sèrie de drets que protegeixen els passatgers. “Tens dret que et tractin com una persona: si el vol va amb més de dues hores de retard t’han de donar menjar i beure”, explica.
Però les aerolínies complexen?
El representant de la CE assegura que les aerolínies “compleixen quan se les reclama”, però també les anima a informar els seus clients d’ofici. Davant la falta de coneixement, la institució ha llençat una campanya de conscienciació consistent en tres vídeos de menys d’un minut.
Per tal de ser considerada de “força major”, una incidència ha de ser impossible de preveure i ha de sobrepassar la capacitat d’actuació de la companyia. Tarradellas posa com a exemple els incendis de Grècia, i subratlla que tant les avaries com les inclemències meteorològiques quedarien fora d’aquesta categoria.
Què fer en cas de vaga?
Si bé les aerolínies poden cancel·lar els vols amb 14 dies d'antelació retornant els diners, a partir de llavors el més freqüent és que els passatgers puguin reclamar una indemnització, ja que la jurisprudència així ho estableix.