Uns nens pinten, mentre uns altres escriuen i donen la seva carta als Reis. D'altres fan grafitis i hi ha qui participa a la tabalada i als concerts. Són algunes de les activitats que aquest dissabte al matí s'han fet al Passeig de Lluís Companys de Barcelona, al costat de l'Arc de Triomf, per reclamar que llengua catalana estigui més present als jocs, a les joguines i al lleure. Amb la d'aquest any, ja són deu edicions d'aquesta Festa del joc i el lleure en català que organitza la Plataforma per la Llengua.
L'entitat calcula que al mercat hi ha unes 1.300 joguines que usen el català en els seus suports informatius, publicitaris, a les caixes o a les instruccions. Algunes de les empreses que tenen aquesta sensibilitat han participat de la festa. L'entitat, però, també denuncia que ha intentat parlar amb grans empreses del sector del jocs com Mattel i Imaginarium però no han trobat cap resposta a les seves peticions per explicar-los perquè consideren que cal que informin en català.
La portaveu de la comissió de jocs i lleure de la Plataforma per la Llengua, Neus Gabarró, ha explicat que els infants “són la base per demanar les joguines etiquetades en català” ja que són els menuts els que “demanen les joguines i, per tant, poden fer que pugi o baixi la demanda de productes en la nostra llengua”.
Durant la festa, que vol reivindicar que les joguines estiguin en català, i que també s'hi pugui trobar la música o les publicacions en biblioteques i altres espais de lleure, l'actor Toni Albà ha llegit un manifest. S'ha tractat d'una carta als Reis per conscienciar als consumidors que cal demanar llibres, jocs i música en català i perquè els nens i pares “pensin en la necessitat de comprar productes que incloguin la nostra llengua”, segons ha explicat Gabarró.
La Plataforma per la Llengua ha apuntat que unes 8.000 persones han passat per la festa al llarg del matí. L'entitat, mentrestant, continuarà fent una tasca de parlar amb empreses i botigues per aconseguir que tinguin els jocs en català, “com moltes empreses del nostre país ja fan sense problemes”, segons ha dit la seva portaveu.
Paral·lelament, i com cada any, la campanya es complementa amb l'edició de 30.000 cartes als Reis Mags d'Orient. Apart de les que s'han repartit avui i que s'han entregat al patge reial que ha assistit a la Festa, les cartes es distribuiran per escoles, ludoteques, biblioteques, ajuntaments, casals, esplais i botigues d'arreu de l'àmbit lingüístic. L'objectiu final de tot plegat és conscienciar els pares i les mares perquè comprin joguines etiquetades i amb les instruccions i menús en català, i també als botiguers, productors i distribuïdors de joguines, a qui es reclama que augmentin l'oferta de joguines en la nostra llengua.


