Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

La fiscalia investiga si s’ha comès un delicte contra el Medi Ambient en el traçat del TGV entre Vilademuls i Borrassà

La fiscalia de l’Audiència de Girona està investigant si s’ha comès un delicte contra el Medi Ambient en el traçat del TGV entre Vilademuls (Pla de l’Estany) i Borrassà (Alt Empordà). La fiscalia ha obert diligències per determinar-ho arran d’una denúncia que va interposar la plataforma Defensem el Territori. En l’escrit que va presentar davant la fiscalia, els membres de l’entitat indiquen que l’actual traçat previst compromet seriosament la riera Cassinyola de Bàscara, el veïnat medieval de Monells a Vilademuls i la plana agrícola de Pontós.

Redacció
Redacció 26/09/2007

La plataforma Defensem el Territori va portar aquest estiu davant la fiscalia el traçat del TGV entre el Pla de l’Estany i l’Alt Empordà. A l’escrit de denúncia, l’entitat denunciava que si el traçat actual tira endavant, ‘es produiran greus agressions al territori’ i al paisatge de les dues comarques.

La denúncia recollia també que un dels casos més paradigmàtics es dóna a Bàscara, perquè el municipi ‘quedarà inclòs per sempre entre dos grans corredors d’infraestructures, formats a una banda pel TGV, i a l’altra, per l’AP-7 i la N-II’. A més, segons ha explicat la portaveu de l’entitat, Carme Pagès, la traça de l’alta velocitat afecta seriosament els valors naturals de la riera Cassinyola.

‘Aquest afluent de primer ordre del riu Fluvià, que el connecta amb la conca del Ter, port arribar a desaparèixer definitivament’, remarca la portaveu. A la denúncia, a més, també es concreta que el traçat de l’alta velocitat ‘afecta greument el veïnat de Monells, a Vilademuls, que està documentat al segle IX’ i que compromet ‘la plana agrícola de Pontós’.

L’escrit que Defensem el Territori va portar davant la fiscalia indicava que ‘l’impacte de l’alta velocitat sobre el patrimoni natural, cultural i paisatgístic serà molt greu’. De mantenir-se el traçat actual, la denúncia també concreta que s’anirà en contradicció amb les directrius del Conveni Europeu del Paisatge, i amb la Llei de Protecció, Gestió i Ordenació del Paisatge de Catalunya.

Per últim, la plataforma criticava que l’estat –a través del secretari d’Infraestructures, Víctor Morlán- ‘no hagi volgut atendre les reiterades peticions dels Ajuntaments, les entitats i la població del territori’. La denúncia instava la fiscalia a investigar si s’havia comès un delicte contra el Medi Ambient en el traçat de l’alta velocitat.

Ara, segons informa l’ACN, la fiscalia de l’Audiència de Girona ha obert diligències per aquest cas i investiga si el traçat és constitutiu o no de delicte. En cas que el fiscal es pronunciï a favor de la plataforma, la decisió suposarà enviar la denúncia als jutjats. En cas contrari, el procediment s’arxivarà.

Un dia després de la proposició no de llei

La decisió de la fiscalia d’investigar el traçat del TGV entre Vilademuls i Borrassà es coneix un dia després que el Congrés hagi aprovat una proposició no de llei que recolza les tesis del CILMA. A la proposició, recolzada pels grups d’ERC, CiU, ICV, PP i el Grup Mixt, es reclama a l’executiu que a l’hora de construir aquest tram de l’alta velocitat es tinguin en compte les aportacions del Consell sobre la idoneïtat de concentrar les principals infraestructures viàries i ferroviàries de l’Empordà en un únic corredor.