Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

El Servei Català del Trànsit i el RACC uneixen esforços per reduir el nombre de joves morts en accidents de trànsit

El Servei Català del Trànsit (SCT) i el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) han presentat aquest dilluns al matí la campanya ‘Joves i Conducció: un dret i una responsabilitat’ per fomentar una conducció responsable i prudent entre la gent jove. La campanya està adreçada als centres educatius i el professorat de secundària, els quals poden disposar d’una guia didàctica i un DVD perquè els puguin fer servir en les tutories o bé en la nova assignatura d’Educació per la Ciutadania. El Secretari general d’Interior de la Generalitat, Joan Boada, ha apuntat que fent ús exclusivament de la normativa viària, els radars o els controls d’alcoholèmia ‘no aconseguirem res’ i, per tant, és també necessari que la gent jove ‘se n’adoni de l’eina, sigui cotxe o motocicleta, que té en les seves mans’.

Redacció
Redacció 18/09/2007

Un estudi del RACC apunta que cada setmana moren a Catalunya quatre joves per accident de trànsit –quatre diaris a l’estat espanyol- convertint-se en la primera causa de mortalitat entre aquest col·lectiu per sobre de les drogues o la Sida. El president del RACC, Sebastià Salvadó, ha dit en la roda de premsa de presentació de la campanya que aquestes dades són ‘inadmissibles’ i ha assegurat que l’alta mortalitat a les carreteres a s’està convertint en una ‘epidèmia silenciosa’.

El problema és especialment greu en els conductors masculins, ja que les víctimes mortals masculines tripliquen les femenines. Dels 204 conductors d’entre 15 i 34 anys d’edat que van morir al 2006, 175 eren homes i 29, dones.

El material que es posarà a disposició dels educadors i professorat que ho sol·licitin al RACC té l’objectiu de tractar l’accidentalitat juvenil sense tòpics ni adoctrinaments. ‘No volem exercir cap mena de tutela’, ha comentat Boada. La campanya redueix a dues les causes de l’alta accidentalitat. D’una banda, ‘l’aptitud’ o la falta d’experiència al volant o amb la motocicleta; i ‘l’actitud’ que es tradueix en un comportament de risc i, fins i tot, temerari.

Aquesta col·laboració entre Generalitat i RACC és pionera i està pensada per a un grup d’edat que oscil·la entre els 12 i els 16 anys. El director del Servei Català del Trànsit, Josep Pérez Moya, apunta que la iniciativa és una aposta de futur, ja que ‘treballar amb els valors de fons de la gent jove és la millor aposta per millorar la seguretat viària’ ha declarat.

El Secretari general d’Interior de la Generalitat, Joan Boada, ha anunciat també col·laboracions a partir del 2008 amb la Fundació Catalana de l’Esplai, i ha recordat les campanyes de conscienciació a les escoles que s’estan duent a terme a nivell local i que imparteixen agents de la policia local o els Mossos d’Esquadra. Boada també ha reconegut que caldrà parlar en el futur amb les grans marques de cotxes o amb els fabricants de videojocs d’anular la impressió que velocitat és sinònim de plaer i on el risc de patir un accident no és mai present.

Una història colpidora

El material inclou un DVD amb un petit reportatge de vuit minuts de durada en què s’explica l’experiència de l’Ivan, germà del tenista Àlex Corretja, qui va patir junt amb un amic un greu accident de motocicleta quan era adolescent.

Ell fa de conductor del documental, i visita diverses ciutats i llocs, com l’Institut Guttman de Badalona, una autoescola i altres escenaris on els joves poden prendre consciència que s’ha de conduir amb prudència. Un dels moments més xocants arriba quan el mateix Ivan mostra la pròtesi de cama que ha de portar perquè, arran de l’accident que va patir, se li va haver d’amputar.