Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Comencen els tràmits per ocupar els terrenys necessaris per desdoblar l’Eix Transversal

La Generalitat de Catalunya ha iniciat els tràmits per ocupar els terrenys per desdoblar l’Eix Transversal i modificar així l’actual C-25, que s’ha de convertir en una autovia en un termini de poc més de 2 anys. El Govern ha declarat aquest dimarts, l’ocupació urgent dels béns i drets afectats pel desdoblament d’aquesta via que uneix les terres de Ponent amb les comarques de Girona per les comarques centrals. Aquest tràmit ha de permetre el pròxim inici de les obres entre finals d’aquest any i principis del vinent, i abasta fins a 31 municipis.

Redacció
Redacció 29/08/2007

Concretament l’actuació en aquesta infraestructura afectarà als municipis d’Aguilar de Segarra, Calonge de Segarra, Castellfollit de Riubregós, Estaràs, Manresa, les Oluges, els Prats de Rei, Pujalt, Rajadell, Sant Pere Sallavinera, Sant Ramon, Artés, Avinyó,Muntanyola, Sallent, Sant Bartomeu del Grau, Sant Fruitós de Bages, Santa Maria d’Oló, Vic, Arbúcies, Brunyola, Caldes de Malavella, Calldetenes, Espinelves, Folgueroles, Gurb, Sant Hilari Sacalm, Sant Julià de Vilatorta, Sant Sadurní d’Osormort, Santa Coloma de Farners i Vilobí d’Onyar.

Els treballs que ha impulsat el Govern permetran convertir en autovia tot l’Eix Transversal i comportaran el desdoblament de prop de 143 quilòmetres de carretera i la construcció d’un nou tram de 2 quilòmetres, en aquesta via que connecta la plana de Lleida, les comarques centrals i Girona.

Aquesta actuació permetrà millorar la seguretat i el trànsit d’una via que registra una mitjana d’entre 8.000 i 17.000 vehicles diaris, amb un percentatge de circulació de vehicles pesants d’entre el 20% i el 30%, segons els trams. Es preveu que les obres concloguin entre el 2010 i el 2011.

Actualment, la C-25, que uneix Cervera i Riudellots de la Selva al llarg de 153 quilòmetres, compta amb tres petits trams desdoblats, com són el comprès entre Cervera i les Oluges i les circumval·lacions de Manresa i Vic. El desdoblament total de la infraestructura potenciarà tant les comunicacions intercomarcals com les de llarg recorregut, fomentarà l’equilibri territorial i afavorirà el desenvolupament econòmic a les comarques de l’interior.

Les obres estan adjudicades per un import de 708,3 milions d’euros –703,5 milions per als trams a desdoblar i de 4,8 milions per a l’adaptació dels trams ja desdoblats. Aquesta actuació es finançarà mitjançant una concessió d’obra pública, que comprèn tant les obres de desdoblament com la gestió de la infraestructura durant 33 anys.

La futura autovia

La nova autovia estarà formada per dues calçades amb dos carrils de 3,5 metres per sentit, més un carril addicional en els trams on és necessari per a l’avançament dels vehicles pesats. Els vorals exteriors tindran 2,5 metres d’amplada i els vorals interiors, 1,5 metres. Una mitjana d’amplada variable entre els 5 i els 8 metres separarà els dos sentits de la circulació.

El projecte comportarà la construcció de 52 viaductes, 14 túnels i 40 enllaços.Els treballs s’iniciaran de manera esglaonada entre finals d’aquest any i principis del vinent, amb l’objectiu que tot l’Eix Transversal sigui autovia entre el 2010 i el 2011. En aquest sentit, es preveu que les obres comencin el primer trimestre de l’any vinent en el tram entre Cervera i Manresa, tret de l’enllaç de Joncadella, a Manresa, on es podrien iniciar abans, ja a finals d’aquest any. L’estiu vinent començaran les obres a la resta de l’Eix.