Edició 2123

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 18 de maig del 2024
Edició 2123

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 18 de maig del 2024

Postgrau a la UAB: La premsa de proximitat destaca per la credibilitat dels continguts

|

- Publicitat -

A l’Escola de Postgraus i Màsters del campus de la UAB, va tenir lloc la inauguració oficial de la 6a edició del curs de postgrau de Periodisme de Proximitat, sota la direcció del doctor Manel López; la coordinació dels professors Marta Corcoy i Antoni Reig, amb la secretaria tècnica del professor Jesús Martínez, tots ells del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona. La lliçó magistral, amb la qual es va iniciar el postgrau, va ser encomanada al professor Estanis Alcover i Martí, periodista i assessor en Comunicació, a més de responsable de El Butlletí de l’ACPG. Aquest curs està patrocinat per l’ACPG (Associació Catalana de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals. En fem la crònica.
 
El filòsof Gabriel Albiac fa dues setmanes va manifestar: “Els mitjans de comunicació han de readaptar-se a una realitat socioeconòmica i tecnològica que canvia vertiginosament. Els éssers humans necessitaran sempre el relat immediat del que els passa, els interessa i els emociona. I a això és el que anomenem periodisme”. “L’extraordinària fragmentació de la informació, va seguir dient, afavorida per la revolució digital i la inusitada interactivitat de l’actual societat globalitzada, han situat la humanitat davant d’un escenari sense precedents en la Història: el de persones atapeïdes d’informació i, paradoxalment, assedegades de coneixement, necessitades com mai de guies fiables, de mitjans creïbles, amb els quals poder discernir amb claredat el que passa, i sobre el que s’esdevé davant els seus propis ulls, allò que els és més proper”.
 
Amb aquesta cita va començar el curs de Postgrau de periodisme de proximitat divendres passat, 8 de novembre, a la Universitat Autònoma de Barcelona. L’ex-president de l’ACPC (Associació Catalana de Premsa Comarcal) i actual assessor de l’ACPG (Associació Catalana de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals), Estanis Alcover i Martí, va fer la lliçó inaugural davant d’un grup de professionals que, amb aquest curs, volen posar al dia els seus coneixements i ampliar-los per tal de millorar la seva feina.
 
Les paraules del filòsof Albiac serveixen per definir, de manera genèrica, la funció de la premsa comarcal i local, és a dir, la de proximitat, va explicar el professor Alcover i Martí. Les noves generacions estan combinant la lectura amb paper amb la digital i si tothom està d’acord amb que els joves son  el futur, en els mitjans de comunicació aquest futur (ara com ara) sembla passar per aquesta barreja de suports: el clàssic de paper premsa i el nou digital i les seves modalitats en continua expansió.
 
El factor proximitat
Una de les diferències més destacades entre la premsa de paper i la digital és que en aquesta segona l’actualització de continguts és constant i s’han difuminat les barreres entre informador i usuari. Ara el periodista ja no en té prou amb saber escriure bé, necessita coneixements en edició multimèdia i d’accés a la xarxa, especialment fonts.
 
El factor proximitat es concreta en la premsa comarcal i local i els seus diferents models. Aquest sector dels mitjans de comunicació és un dels elements més potents de vertebració social. Ara bé, cal distingir entre els mitjans públics i els privats tot i que sumats son el fonament de la premsa nacional. La premsa local i comarcal professionalitzada ha nascut des de la base, l’ha gestat la societat civil, amb el suport de un ampli espectre d’accionistes, entitats culturals, associacions i col·lectius de redactors. I s’expressa, gairebé en la seva totalitat, en català.
 
La premsa de proximitat, segons el professor Alcover i Martí, destaca per la credibilitat dels continguts, la seva continuïtat, la immediatesa i la catalanitat. Hi ha dos models bàsics, en paper, el de pagament i el gratuït, mentre que el digital és obert. Aquests sistemes informatius locals responen al pluralisme polític i a la correlació de forces de cada població o comarca i estructuren un mercat propi.
 
El futur és digital
La premsa digital té assegurat el seu futur perquè hi han entrat de manera massiva els joves i això ha portat a una expansió del periodisme de proximitat. Aquesta, la informació de proximitat, és una tendència informativa mundial. La crisi actual va arribar quan ja teníem Internet i les noves tecnologies de la informació i la comunicació, que han suposat una revolució i han provocat canvis en molts aspectes de la vida (econòmics, polítics, socials,…).
 
La revolució digital ha obligat als editors a buscar nous models de negoci per obtenir la rendibilitat que faci possible l’existència dels nous (i vells) mitjans de comunicació. Els canvis han qüestionat tot un seguit de valors establerts, com la credibilitat de les fonts, el valor de la noticia impresa o el paper mediador del periodista. Les noves tecnologies fan possible que tothom generi i distribueixi noticies sense control. Això afavoreix, sens dubte, la informació de proximitat.
 
Finalment, en aquesta lliçó magistral inaugural, es va destacar que els canvis en curs afavoreixen la gratuïtat i la proximitat informatives, es modifiquen els gèneres periodístics tradicionals i sorgeixen nous gèneres ciberperiodístics. A nivell social, la informació és accessible des de qualsevol lloc del món i de manera instantània.- Per Antoni Reig, periodista i professor del Postgrau de la UAB
  

Publicitat

Opinió

Minut a Minut