Divendres, 24 de setembre de 2021 - Edició 1156
La República

Ni el Gandia-Dénia, ni l’Alcoi-Xàtiva

El caos que es genera en de les autopistes i carreteres, fonamentalment en caps de setmana, festius i vacances, i l’augment de la contaminació, provocada per les emissions de CO2, […]

Cartes dels lectors
Cartes dels lectors 17/11/2008

El caos que es genera en de les autopistes i carreteres, fonamentalment en caps de setmana, festius i vacances, i l’augment de la contaminació, provocada per les emissions de CO2, fan imprescindible, cada vegada més, fomentar una competent i moderna xarxa de ferrocarrils. El tren, molt menys contaminant, ajuda a articular i cohesionar un país, a més a més de fomentar el transport públic. Un transport públic que hauria de ser prioritari per a les administracions locals, autonòmiques i estatals. Perquè anem a veure, de què serveixen tantes campanyes divulgatives, com ara la del dia sense cotxe, si després resulta que la mateixa administració no dóna exemple?

Fa unes setmanes, i pels mitjans de comunicació, ens vam assabentar que el Consell ha descartat finançar el tren Gandia-Dénia. Quina culpa tenen els valencians i valencianes de les Marines i de la Safor que el Consell i el Govern central estiguen com el gat i el gos? Com és possible que des d’octubre de 1995, any que el Consell acordà per unanimitat reclamar al Govern estatal l’inici de les obres d’aquesta línia, no s’hagen posat d’acord ? No és de vergonya que, tant el PP com el PSOE , no siguen capaços de pensar en els interessos dels ciutadans i no en els del seu partit per veure qui es posa les medalles? El tren Gandia-Dénia és fonamental per cohesionar aquestes comarques, pel turisme i per tantes coses més.

Però si els de la Safor i les Marines fa anys que reclamen aquesta línia, que els ho diguen també als de l’Alcoià, Comtat, Vall d’Albaida i la Costera. La Plataforma Salvem el tren porta quasi 25 anys lluitant perquè l’administració pose al dia la tercermundista línia Alcoi-Xàtiva. Hi han hagut manifestacions i tota mena de protestes, però la realitat és que a hores d’ara la línia continua igual. Darrerament aquesta plataforma es felicitava perquè sembla que el Ministeri de Foment ha pressupostat 16 milions d’euros per invertir-hi, tot i que també apunten que en altres pressupostos també ho contemplaven i mai es van executar.I es que el Ministeri de Foment no és la primera vegada que no ha executat allò previst.Al País Valencià, i fins l’any 2000, Foment va mantindre uns índex d’execució vint punts més avall que la mitjana espanyola, tot i que durant el període 2002-2007 s’ha arribat a un 85,7% d’execució, encara estem pagant les conseqüències d’anys i panys d’abandonament.

Així, quan la connexió entre quatre de les ciutats més important del país, Alcoi, Xàtiva, Gandia i Dénia,i les seues respectives comarques és de pena ( les anomenades comarques centrals, quina casualitat, no?) l’administració està gastant-se milions i milions d’euros en el desitjat AVE Madrid-València. Mentre els Governs estatals, del PP i del PSOE, han dissenyat una xarxa radial ferroviària perquè els ciutadans de Madrid, en un tres i no res puguen anar a las “provincias”, ací, a casa nostra els trens, les vies i les estacions cauen a trossos. Dins de poc serà més fàcil i ràpid anar a la capital del Reyno que al Cap i Casal.

El darrer argument del president Camps per no invertir cap euro més en aquestes línies, és que ha de pagar-les el Govern estatal , com ho ha fet a Catalunya. Com poden veure ja estem una vegada més amb els catalans!!. Què tindran a veure els catalans amb els nostres trens? Anem a veure, si ells han aconseguit que el Govern central els transferisca i finance els trens de rodalies serà perquè ho contemplarà el seu Estatut. Però, i nosaltres senyor Camps ? Què és el que va pactar amb el senyor Joan Ignasi Pla sobre els trens de rodalies? Van demanar la seua transferència i finançament? No poden estar contínuament reclamant competències i millores que aconsegueixen altres autonomies quan vostés van pactar, a corre cuita i per ser els primers, un Estatut de mínims. Què es pensaven que l’Estatut valencià, per ser el primer en reformar-se, anava a ser el model a imitar? Doncs no, mentre vosté i el senyor Pla van consensuar un Estatut molt poc ambiciós, altres autonomies van ser més agosarades i van anar molt més enllà.

Comtat i debatut, després de 25 anys, i mentre la línia Alcoi-Xàtiva està totalment abandonada i la de Gandia-Dénia no va més enllà de ser un projecte, la realitat és que el protocol elaborat pel Ministeri de Foment i la Generalitat per modernitzat la xarxa ferroviària valenciana no ha servit de res. Ambdós institucions, l’autonòmica del PP i l’estatal del PSOE s’acusen mútuament, però el ben cert és que són les úniques responsables de l’estat d’abandonament de la nostra xarxa ferroviària.

Vicent Luna i Sirera
Alcoi