Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Ni el Gandia-Dénia, ni l’Alcoi-Xàtiva

|

- Publicitat -

El caos que es genera en de les autopistes i carreteres, fonamentalment en caps de setmana, festius i vacances, i l’augment de la contaminació, provocada per les emissions de CO2, fan imprescindible, cada vegada més, fomentar una competent i moderna xarxa de ferrocarrils. El tren, molt menys contaminant, ajuda a articular i cohesionar un país, a més a més de fomentar el transport públic. Un transport públic que hauria de ser prioritari per a les administracions locals, autonòmiques i estatals. Perquè anem a veure, de què serveixen tantes campanyes divulgatives, com ara la del dia sense cotxe, si després resulta que la mateixa administració no dóna exemple?

Fa unes setmanes, i pels mitjans de comunicació, ens vam assabentar que el Consell ha descartat finançar el tren Gandia-Dénia. Quina culpa tenen els valencians i valencianes de les Marines i de la Safor que el Consell i el Govern central estiguen com el gat i el gos? Com és possible que des d’octubre de 1995, any que el Consell acordà per unanimitat reclamar al Govern estatal l’inici de les obres d’aquesta línia, no s’hagen posat d’acord ? No és de vergonya que, tant el PP com el PSOE , no siguen capaços de pensar en els interessos dels ciutadans i no en els del seu partit per veure qui es posa les medalles? El tren Gandia-Dénia és fonamental per cohesionar aquestes comarques, pel turisme i per tantes coses més.

Publicitat

Però si els de la Safor i les Marines fa anys que reclamen aquesta línia, que els ho diguen també als de l’Alcoià, Comtat, Vall d’Albaida i la Costera. La Plataforma Salvem el tren porta quasi 25 anys lluitant perquè l’administració pose al dia la tercermundista línia Alcoi-Xàtiva. Hi han hagut manifestacions i tota mena de protestes, però la realitat és que a hores d’ara la línia continua igual. Darrerament aquesta plataforma es felicitava perquè sembla que el Ministeri de Foment ha pressupostat 16 milions d’euros per invertir-hi, tot i que també apunten que en altres pressupostos també ho contemplaven i mai es van executar.I es que el Ministeri de Foment no és la primera vegada que no ha executat allò previst.Al País Valencià, i fins l’any 2000, Foment va mantindre uns índex d’execució vint punts més avall que la mitjana espanyola, tot i que durant el període 2002-2007 s’ha arribat a un 85,7% d’execució, encara estem pagant les conseqüències d’anys i panys d’abandonament.

Així, quan la connexió entre quatre de les ciutats més important del país, Alcoi, Xàtiva, Gandia i Dénia,i les seues respectives comarques és de pena ( les anomenades comarques centrals, quina casualitat, no?) l’administració està gastant-se milions i milions d’euros en el desitjat AVE Madrid-València. Mentre els Governs estatals, del PP i del PSOE, han dissenyat una xarxa radial ferroviària perquè els ciutadans de Madrid, en un tres i no res puguen anar a las “provincias”, ací, a casa nostra els trens, les vies i les estacions cauen a trossos. Dins de poc serà més fàcil i ràpid anar a la capital del Reyno que al Cap i Casal.

El darrer argument del president Camps per no invertir cap euro més en aquestes línies, és que ha de pagar-les el Govern estatal , com ho ha fet a Catalunya. Com poden veure ja estem una vegada més amb els catalans!!. Què tindran a veure els catalans amb els nostres trens? Anem a veure, si ells han aconseguit que el Govern central els transferisca i finance els trens de rodalies serà perquè ho contemplarà el seu Estatut. Però, i nosaltres senyor Camps ? Què és el que va pactar amb el senyor Joan Ignasi Pla sobre els trens de rodalies? Van demanar la seua transferència i finançament? No poden estar contínuament reclamant competències i millores que aconsegueixen altres autonomies quan vostés van pactar, a corre cuita i per ser els primers, un Estatut de mínims. Què es pensaven que l’Estatut valencià, per ser el primer en reformar-se, anava a ser el model a imitar? Doncs no, mentre vosté i el senyor Pla van consensuar un Estatut molt poc ambiciós, altres autonomies van ser més agosarades i van anar molt més enllà.

Comtat i debatut, després de 25 anys, i mentre la línia Alcoi-Xàtiva està totalment abandonada i la de Gandia-Dénia no va més enllà de ser un projecte, la realitat és que el protocol elaborat pel Ministeri de Foment i la Generalitat per modernitzat la xarxa ferroviària valenciana no ha servit de res. Ambdós institucions, l’autonòmica del PP i l’estatal del PSOE s’acusen mútuament, però el ben cert és que són les úniques responsables de l’estat d’abandonament de la nostra xarxa ferroviària.

Vicent Luna i Sirera
Alcoi

Publicitat

Opinió

Minut a Minut