Diumenge, 27 de novembre de 2022 - Edició 1585
La República

Heathrow i el futur del Prat

Aquest mes d’agost ha estat notícia destacada a The Economist el mal funcionament dels aeroports britànics, en especial el de Heathrow. La majoria d’aeroports londinencs (Heathrow, Gatwick i Stansted) i […]

Elisenda Paluzie 25/08/2007

Aquest mes d’agost ha estat notícia destacada a The Economist el mal funcionament dels aeroports britànics, en especial el de Heathrow. La majoria d’aeroports londinencs (Heathrow, Gatwick i Stansted) i els aeroports escocesos (Glasgow, Edimburg i Aberdeen) estan gestionats per l’empresa BAA, propietat des del juny del 2006 d’un consorci liderat pel grup espanyol Ferrovial.

El cas és que l’aeroport de Heathrow és l’aeròdrom europeu amb més retards (un terç dels seus vols a destinacions europees surt fora d’horari) i és dels més mal puntuats en les enquestes als passatgers. El Tribunal de la Competència britànic està analitzant si la propietat per part de la mateixa empresa de tres dels quatre aeroports de Londres pot estar reduint la competència.

El mes de juliol, el grup de treball d’infraestructures format pel Cercle d’Economia, la Cambra, el RACC i Foment va emetre un comunicat on reclamava la concessió per part de l’Estat de la gestió dels aeroports espanyols a entitats gestores dirigides per un consell d’administració professionalitzat, sense participació política. No parlaven directament de privatització, però era implícita, i en cap cas reclamaven el traspàs de la gestió a les comunitats autònomes, ajuntaments o entitats locals.

La gestió centralitzada de l’ens públic AENA ha estat un desastre per als aeroports catalans, però no és gens clar que la privatització feta per l’Estat sigui la solució. En tot cas, el que haurien de demanar aquestes entitats és que la Generalitat controli l’aeroport del Prat, i posteriorment ja es decidirà des de Catalunya qui l’ha de gestionar.

Article publicat al diari Avui, el 25 d’agost de 2007.