Dimecres, 16 de juny de 2021 - Edició 1056
La República

Corbes a l’alta velocitat

          Corbes a l’alta velocitat Abans de fer cap comentari, vull adreçar a tothom afectat per el terrible accident ferroviari del proppassat dia 24 a Santiago de Compostel·la, el meu […]

Màrius Viella
Màrius Viella 29/07/2013

          Corbes a l’alta velocitat
Abans de fer cap comentari, vull adreçar a tothom afectat per el terrible accident ferroviari del proppassat dia 24 a Santiago de Compostel·la, el meu mes sentit condol i la meva incondicional solidaritat.
No faré cap comentari de retret al conductor , perquè es la justícia qui  ha esbrinar el perquè del perquè es va produir el tan desgraciat accident; 
La meva preocupació , rau en esbrinar “el perquè “de l’existència de una corba tan sobtada,  en un tram  que permet que hi circulin trens que poden circular a mes de dos cents Km per hora a poca distancia de la maleïda corba; segons s’escolta i es llegeix , tan sols fa dos anys que es va inaugurar aquesta línia , amb aquest parany instal-lat , traspassant tota la responsabilitat a la professionalitat de conductor del tren , que ha de decidir en poc temps i en poc espai la reducció de velocitat de 200Km. a 80, risc inclòs; l’especulació , mai es bona per ningú , fins i tot pot perjudicar als beneficiaris , si la justícia actua amb els ulls tapats , perquè de tothom es sabut , que les corbes i els obstacles a les vies dels trens , son els seus màxims perills i pitjors enemics, i això em porta a fer aquesta reflexió , i preguntar ,” perquè existeix aquesta corba en una via estrenada fa tan sols dos anys.
Setanta anys enrere, quan era impensable que els pocs automòbils que existien , poguessin circular a 100Km. l’hora , les corbes de les carreteres , sempre eren mes altes en la part exterior i segons el grau de la corba , tenia mes o menys desnivell , per afavorir l'estabilitat; ara amb les noves tecnologies i els automatismes , s’han eliminat aquests requisits indispensables i aplicables a les corbes ferroviàries , si la orografia exigeix que existeixin.
De tothom es sabut que el tràfic d’influències , te molt a veure a l’hora de d’expropiar terrenys per infraestructures , que sovint fan encarir els pressupostos , i obliguen a fer coses innecessàries, per afavorir a segons qui. Sabem que els morts no tornaran, però s’ha de procurar que els vius , puguin viatjar amb mes seguretat.    
 Marius Viella               La Bisbal d’Empordà   24-7-2013        T/. 972640762