ACN Barcelona – El Premi Nobel d’Economia Joseph Stiglitz ha lloat les polítiques del president espanyol, Pedro Sánchez, en una trobada de premsa organitzada pel Govern aquest dimecres. “Sánchez ho ha fet molt bé, em sorprèn que no tingui més suport”, ha dit l’economista estatunidenc quan li han preguntat per les eleccions generals del 23-J. Fins i tot ha contrastat el seu perfil “raonable i intel·ligent” amb el caràcter “divisiu” de l’expresident dels Estats Units Donald Trump. Així, el guanyador del Premi Internacional Catalunya d’enguany ha avisat que si PP i Vox governen a Espanya “augmentaran les tensions regionals” i les desigualtats socials.
D’altra banda, Stiglitz també ha expressat la seva preocupació per l’augment dels tipus d’interès i l’impacte que poden tenir en l’economia europea, i en particular en el sector immobiliari. Preguntat per les recomanacions que faria al Govern en aquest àmbit, aquest economista aconsella apostar per polítiques que promoguin “l’habitatge públic”.
Stiglitz veu “perfectament raonable” la implantació d’una setmana laboral de quatre dies a la setmana i reivindica destinar “més recursos i innovació” per “desvincular el creixement econòmic de la destrucció mediambiental”.
A part de comentar l’actualitat política espanyola, l’economista també ha abordat l’americana per pronosticar que les conseqüències d’una victòria de Trump el 2024 serien “desastroses” per als Estats Units, tot carregant contra “gran part” del patit republicà per la seva indecisió els dies posteriors a l’assalt al Capitoli. Tot i mostrar-se crític amb la resposta de la Reserva Federal dels EUA a la inflació, Stiglitz ha defensat les “robustes polítiques fiscals” del president Joe Biden.
<strong>Premi Internacional Catalunya</strong>
L’economista Joseph Stiglitz ha estat guardonat amb el Premi Internacional Catalunya, que rebrà dijous del president de la Generalitat, Pere Aragonès. Des del Govern destaquen el “pragmatisme transformador” de l’economista, així com la seva “implicació” en la “voluntat transformadora i millora de l’economia i el món”. “Més enllà de l’idealisme, Stiglitz ensenya com és possible contribuir a un món més just, pròsper, verd, feminista i, per tant, més lliure”.
“És un premi particularment important per mi”, ha assegurat Stiglitz, que estiueja a Cadaqués des de fa 20 anys i té “molts amics” a Catalunya.
El premi està dotat amb 80.000 euros i l’escultura ‘La clau i la lletra’ d’Antoni Tàpies, que s’atorga anualment a les persones que es considera que han contribuït de manera decisiva a desenvolupar valors culturals, científics o humans. La cerimònia d’entrega del premi serà el 22 de juny, segons ha anunciat Aragonès.
En les darreres edicions, les guardonades van ser l’escriptora i periodista bielorussa Svetlana Aleksiévitx (2022), la filòsofa Judith Butler (2021); les doctores Dania El Mazloum i Anxhela Gradeci, la infermera Tijana Postic, i la doctora i investigadora Özlem Türeci (2020).



