Edició 2274

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 16 de octubre del 2024
Edició 2274

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 16 de octubre del 2024

Usuaris de Rodalies acusen els treballadors de Renfe i Adif de fer una “vaga encoberta” abans que comenci la convocada

Els sindicats critiquen que la Generalitat va comunicar massa tard els serveis mínims de cara divendres

|

- Publicitat -

Diversos usuaris de Rodalies han denunciat aquest dijous a les xarxes socials de més incidències del normal en el servei i han acusat els treballadors de Renfe i Adif de dur a terme una “vaga encoberta”, prèvia a la primera de les cinc jornades de protesta convocades a partir d’aquest divendres pel traspàs pactat entre PSOE i ERC. Fonts properes a l’operadora han admès aquestes incidències i que es podria tractar d'”accions prèvies” a la vaga que comença demà al matí i que es repetirà els dies 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre, just abans del pont de la Puríssima. Els sindicats han advertit que a Catalunya la convocatòria pot tenir una “major incidència” perquè els serveis mínims, del 66% en hora punta, es van comunicar tard.

Publicitat

Així per exemple, nombrosos usuaris han alertat a través de missatges a X que els trens previstos per a una determinada hora no han passat, que no hi ha hagut informació per la supressió d’alguns trajectes o que viatgers com els de Tarragona a Barcelona s’han allargat 40 minuts més del normal, fins a superar les dues hores.

Aquesta presumpta vaga encoberta ha coincidit en el temps amb una avaria a la catenària a l’estació de Maçanet, a l’R11, fet que ha causat demores d’uns tres quarts d’hora. Segons Adif, la incidència ha estat fruit d’una manca de tensió a la catenària de l’estació. Els combois han hagut de circular per via única mentre els tècnics treballaven per resoldre-la.

Per la seva banda, el responsable de Renfe a Catalunya, José Bravo, ha negat que avui hi hagi cap vaga encoberta. “Avui no hauria de passar res perquè la vaga és demà”, ha assenyalat en declaracions a Catalunya Ràdio. Segons Bravo, l’acord signat entre els dos partits de govern a Catalunya i a l’Estat suposa una “agressió al model” de Renfe i Adif i tot i que no es coneix encara la lletra petita de l’acord ha negat que sigui una vaga preventiva.

En les últimes hores, els comitès d’empresa de Renfe i Adif han criticat que els serveis mínims per als cinc dies de vaga contra el traspàs del servei a la Generalitat són “abusius” ja que estableixen una activitat “per sobre de la que es desenvolupa en l’actualitat” i per tant, es cobreix “quasi el 100% de l’activitat real”.

Et pot interessar  El pròxim Consell de Ministres aprovarà una encomana de gestió de 710 MEUR per l'AP2, l'AP7, la B40 i la N260

Al conjunt de l’Estat, els serveis mínims a Cercanías serà del 75% en hores punta i la meitat en la resta de franges, i del 65% en Mitja Distància i 72% en Llarga Distància i AVE. Pel que fa a Catalunya, els serveis mínims són del 66% en hora punta i 33% en hores vall. En un comunicat, els sindicats han retret a la Generalitat el retard en la publicació dels serveis mínims i avisen que la protesta causarà “una major incidència” i un “caos en la prestació del servei”.

Amb tot, els representants dels treballadors a Renfe i Adif han recomanat als usuaris de tot l’Estat que aquest divendres busquin “un mitjà de transport alternatiu” per evitar sortir perjudicats en els seus desplaçaments previstos.

D’altra banda, els treballadors rebutgen que l’acord entre el PSOE i ERC suposa la “segregació” de Renfe i d’Adif, ja que el document recull, segons assenyalen, que la plantilla, les infraestructures i el material passaran a formar part d’una tercera empresa mixta “amb la Generalitat com a soci majoritari”.

Fonts de la Generalitat van apuntar en les hores posteriors a l’anunci de l’acord que la societat mixta seria del 50% amb el govern espanyol amb un president designat per l’Executiu català i que disposarà d’un vot de qualitat. La societat mixta assumiria, de moment, la gestió integral de l’R1, R2sud i R3, línies que només transporten viatgers i per on no circulen trens de mercaderies.

Els sindicats afirmen en el comunicat que l’acord “suposa anar contra els drets de les persones treballadores que tants anys de lluita han costat consolidar” i que es trencaria el sistema de mobilitat laboral de la plantilla.

Publicitat

Opinió

Subscriu-te al canal de WhatsApp

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut