La 37a edició de la Copa Amèrica de Vela arrenca aquest dijous a Barcelona amb els quatre dies de Regata Preliminar. És la primera vegada que es posa a prova l’organització, els espais i el pla de mobilitat que afectaran la capital catalana durant gairebé dos mesos en què s’espera l’arribada de més de 2,5 milions de visitants. La ciutat es converteix així en la seu de la competició nàutica més important del món, que calcula deixar un impacte econòmic al voltant dels 1.200 milions d’euros. Ara bé, la prova també desperta el recel dels veïns, que critiquen que enmig del debat sobre la massificació turística es promocioni un esdeveniment “elitista, opac i especulatiu” i amb un “elevat cost ambiental”.
Les regates es disputen majoritàriament dos dies entre setmana i els caps de setmana, entre les 14 i les 16 hores. La competició està subjecta al vent i les condicions climatològiques i per aquest motiu la zona i els dies de competició es poden veure modificats. Aquest dijous és el primer cop en què es poden veure en acció els sis equips que es disputen el trofeu: el Defensor, Emirates Team New Zealand, i els Desafiadors INEOS Britannia, Alinghi Red Bull Racing, Luna Rossa Prada Pirelli, New York Yacht Club American Magic i Orient Express Racing Team.
Un impacte econòmic equivalent al 0,5% del PIB català
Segons la Fundació Barcelona Capital Nàutica, la Copa Amèrica generarà un impacte econòmic de 1.239 milions d’euros, que representen al voltant del 0,5% del PIB català (dades del 2022). L’estudi elaborat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) també indica que cada euro en invertit en la competició es traduirà en 6,35 euros de PIB en l’economia catalana i l’increment de l’activitat requerirà gairebé 19.000 nous llocs de feina a temps complet. L’informe assegura que es tracta del tercer esdeveniment esportiu amb més impacte econòmic pel país amfitrió després dels Jocs Olímpics i el Mundial de Futbol.
En aquesta línia, fa mesos que la capital catalana es prepara per estar a punt per a l’esdeveniment esportiu. L’alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, va assegurar que Barcelona estava immersa en un “procés de transformació” de la zona del litoral “que no s’havia vist des dels Jocs del 92”. Segons va explicar, darrerament entre l’Ajuntament i el Port de Barcelona han invertit gairebé 300 milions en obres de cara a acollir la regata més famosa del món.
Recel en més d’una seixantena d’entitats
Collboni també va assegurar que la prova “deixarà petjada” i va confiar que serà “la millor edició” de la història de la competició. “Crec que els barcelonins n’estaran orgullosos”, va dir. Ara bé, els veïns de la Barceloneta veuen amb un cert recel la celebració de la cita esportiva i critiquen que la ciutat inverteixi diners en un “macroesdeveniment absolutament elitista” d’una competició “sense cap tradició i amb un elevat cost ambiental”.
Així mateix, agrupades sota la Plataforma No a la Copa Amèrica, una seixantena d’entitats denunciaven ja fa un any que les seves conseqüències ja es notaven a Ciutat Vella i Sant Martí, amb l’augment de preus de productes de primera necessitat, el sorgiment de comerços de luxe, l’increment dels lloguers i una “allau” d’ofertes per comprar pisos amb la intenció de després llogar-los durant la prova. A més, aquestes entitats qüestionaven les xifres d’impacte econòmic i remarcaven que quan la prova es va celebrar a València, el 2007, va deixar pèrdues de 370 milions d’euros.
Punt per seguir la competició al Moll de la Fusta
L’organització de la competició, America’s Cup Event Barcelona (ACE), ha habilitat un espai per seguir l’esdeveniment. Es tracta del Race Village, al Moll de la Fusta, que serà el punt neuràlgic amb aforament per a 9.500 persones i més de 25.000 metres quadrats. Compta amb pantalles gegants i oferta d’oci i restauració i l’Ajuntament de Barcelona també hi ha programat a partir del dia 30 d’agost actuacions musicals en l’escenari principal. A la zona de platges també hi ha “fan zones” a la plaça del Mar i als entorns del Bogatell.
La prova esportiva també es pot veure en directe des del dic de recer del Port Olímpic, així com la plaça Rosa dels Vents i el nou passeig del Trencaones, que serveixen com a miradors ciutadans, sobretot per veure les sortides i arribades de les regates.
Reforç del transport públic
Mentre duri la prova esportiva també hi ha reforç del transport públic en les zones pròximes al front marítim. Durant els caps de setmana i les jornades de més afluència TMB augmenta l’oferta de trens de l’L4, la línia groga, i dels autobusos D26, H16, V15, V19, V21, V23, V25, V27 i 47. A partir del 7 de setembre i fins al 27 d’octubre també s’ha habilitat un bus llançadora de gran capacitat entre el Fòrum i la platja del Bogatell. L’horari és d’11.30h a 18.30h i la freqüència de pas inferior als deu minuts.
L’Ajuntament de Barcelona recomana l’ús del transport públic, a peu o en bicicleta per arribar a les zones on es desenvolupa el gran esdeveniment i adverteix que en determinades hores i espais l’accés amb vehicle privat pot quedar restringit, en funció de l’afluència de públic. Els vehicles d’ús privat dels residents i treballadors de la Barceloneta han hagut d’acreditar-se i ja ho han fet més d’11.000. Els taxis, VTC’s i els vehicles de distribució de mercaderies poden desplaçar-se sense necessitat de permís.
Dispositiu de seguretat especial
En matèria de seguretat, els cossos policials han preparat un dispositiu especial. Mossos portarà la seguretat ciutadana i l’ordre públic, metre que la Guàrdia Civil vigilarà la zona de regates. Ho fa desplegant més de 250 efectius, sis embarcacions -entre les quals hi ha un vaixell oceànic i dues patrulleres d’alçada-, un helicòpter i drons. Al seu torn, la Policia Nacional es fa càrrec de la protecció de les autoritats i la Guàrdia Urbana s’encarrega de regular el trànsit i vigilar els espais públics de l’entorn de la prova esportiva. L’Ajuntament de Barcelona també ha incrementat en un 60% el nombre d’agents cívics fins a tenir-ne una setantena.
Durant l’esdeveniment hi ha un Comitè Operatiu de Seguiment, que es reuneix cada dia al matí per tal de garantir l’èxit i el bon funcionament de tot plegat. El comitè el formen l’Ajuntament de Barcelona, TMB, Turisme de Barcelona i la Fundació Barcelona Capital Nàutica.
Més reserves en hotels, però sense arribades “massives”
La Copa Amèrica també permet allargar la temporada alta del sector del turisme, que admet que enguany té més reserves de l’habitual durant el setembre perquè ha d’allotjar les tripulacions i el personal que envolta la competició. En ple debat sobre la saturació turística, el Gremi d’Hotels de Barcelona considera que la prova els portarà “beneficis a nivell d’imatge i prestigi” i descarta una arribada “massiva” de visitants. Coincidint amb el tret de sortida de la competició, Turisme de Barcelona estrena un nou lema per promocionar la ciutat: ‘This is Barcelona’.