Dilluns, 27 de setembre de 2021 - Edició 1159
La República

Raquel Sánchez es posa la medalla “d’haver alliberat els peatges”, després que s’esgoti la concessió de gairebé 50 anys

La ministra de Transport, ha tret pit de l’alliberament dels peatges, que ha succeït després que la concessió de gairebé cinquanta anys s’esgotés. Raquel Sánchez ja ha advertit que malgrat que els peatges suposaran un estalvi de 700 milions d’euros anuals, s’haurà de debatre com fer el manteniment de les infraestructures, per no fer greuges comparatius

Redacció
Redacció 01/09/2021
Pla mitjà de la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, intervenint a l'acte d'inauguració de l'enllaç de l'A-2 i l'AP-7, l'1 de setembre del 2021. (Horitzontal)

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha afirmat que els peatges no tornaran en una entrevista a Catalunya Ràdio. Sánzhez ha tret pit d’haver aconseguit que hi ha hagut aquest alliberament, que ha succeït, però perquè s’ha esgotat la concessió dels peatges. D’aquesta manera, ha explicat que suposarà un estalvi de 700MEUR anuals, però ha advertit que caldrà debatre com fer el manteniment d’aquestes vies. Aquesta dada ha disgustat al vicepresident Jordi Puigneró que ha considerat que la concessió de gairebé cinc dècades ha resultat en un “espoli” i ha afirmat que “l’Estat hauria de demanar perdó”.

Sánchez explicat que s’ha de debatre com es finançaran les vies, per no generar greuges comparatius en el territori. També es podria fer saber a la ministra de Transports, que si el que volien és que no hi hagués greuges comparatius, podrien haver mostrat aquesta posició política, abans que la concessió de gairebé cinquanta anys caduqués. De fet, aquesta postura, lluny de cercar un finançament “igualitari de les autopistes”, negligiria el pagament que l’economia catalana ha estat fent durant molt de temps. Puigneró, al seu torn, ha explicat que l’Estat ha de rescatar les autopistes pendents a Catalunya per compensar “el que no han invertit en anys” en infraestructures. I ha remarcat que reclamen el que ja s’ha fet a altres indrets com ara a Madrid.

També ha explicat que ha plantat la ministra en la inauguració de l’enllaç entre l’A-2 i l’AP-7 a Castellbisbal com a protesta per una obra que ha qualificat de “pont de la vergonya” perquè l’Estat ha trigat 15 anys a fer-la realitat. Igualment ha recriminat a la ministra que aquest dimecres hagi emplaçat la Generalitat a “rescatar” les autopistes que mantenen els peatges i que són de la seva titularitat. Puigneró ha assenyalat que el model de concessions que el Govern ha aplicat fins ara ha estat per “suplir el dèficit” en infraestructures a Catalunya, “mentre es feien autopistes gratuïtes arreu” del territori espanyol, ha dit.

Sánchez s’ha mostrat escèptica sobre com compensar els municipis pels quals passen les vies alliberades i ha afegit que “si no hi ha béns, no hi ha motius per cobrar aquests tributs”. De manera, que no té previst plantejar cap compensació amb el debat sobre el manteniment d’aquestes infraestructures encara ben viu. Així, ha exposat la tarifa per ús, com un possible mètode de pagament, però no ha acabat d’explicar quines diferències presenta aquest fet respecte als peatges.

La ministra s’ha mostrat com un “Govern compromès amb Catalunya” i ha demanat que es deixi enrere la “unilateralitat i la confrontació”. Finalment ha advertit al Govern de Catalunya que: “A hores d’ara tothom sap que plantejar certs aspectes com l’autodeterminació i l’amnistia no es poden parlar” i ha animat a l’executiu català a aprofitar la taula de diàleg, que ha considerat una oportunitat per Catalunya.