Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

Un 36% de la ciutadania de Barcelona assegura que la seva mobilitat es veu condicionada per la massificació turística

Un 53% dels creueristes consideren que s'han trobat "massa gent" en els indrets visitats

|

- Publicitat -

Les conseqüències de la massificació turística s’evidencien en la mobilitat per Barcelona. Un 36,2% de la ciutadania de Barcelona assegura que la seva mobilitat dins la ciutat es veu condicionada pels turistes, segons l’estudi liderat per la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Així mateix, les conclusions de l’estudi assenyalen que un 28,5% dels residents de la capital creu que la sensació de confort en el transport públic es veu condicionada per la massificació turística, mentre que un 25,6% afirma que la puntualitat també es veu afectada. Aquestes xifres incrementen en deu punts en el cas dels residents en barris turístics.

Publicitat

Pel que fa als creueristes enquestats, un 90% defineix com a “agradable” la seva experiència i un 80% s’hi ha sentit segur. Tanmateix, un 53% creu que s’ha trobat “massa persones” a la ciutat.

Aquests són alguns dels resultats que es desprenen del projecte ‘VISITMOB‘, un estudi sobre la mobilitat urbana de les persones que visiten Barcelona i els efectes en la població local. El projecte l’ha liderat el grup de recerca GRATET de la Universitat Rovira i Virgili (URV), encapçalat per l’investigador del departament de Geografia Aaron Gutiérrez, que n’ha presentat les principals conclusions aquest dimarts a Barcelona.

Les dades obtingudes es basen en les respostes de prop de 4.000 enquestes que s’han fet a diversos col·lectius: turistes que pernocten a Barcelona, d’altres que hi van a passar el dia, persones que aprofiten una visita a la ciutat per fer turisme i també creueristes, a qui a més se’ls va posar un dispositiu de geolocalització per monitorar tots els seus moviments durant les cinc hores de mitjana que passaven des de la sortida i retorn al port visitant la ciutat.

En el marc d’aquest estudi també s’han realitzat 2.000 enquestes i s’ha entrevistat en profunditat una mostra de població resident, per avaluar en quin grau la seva mobilitat quotidiana està condicionada per l’activitat turística.

Zones més massificades per creueristes

Segons l’estudi, el districte de Ciutat Vella el visita un 100% de creueristes amb un temps mitjà d’estada de dues hores, i majoritàriament ho fan a peu. Per darrere hi ha l’Eixample i Gràcia. A la cua de la llista, districtes com Nou Barris o Sant Andreu no reben cap visita procedent de turisme de creuer.

Les dades també assenyalen una clara concentració a determinades zones de la ciutat. El flux més gran es concentra als voltants de les Rambles (96,7%), plaça de Catalunya i passeig de Gràcia (73%) i també a la Sagrada Família (63,1%). Així, les Rambles és l’espai en què coincideixen turistes i excursionistes amb prop del 34%. Tanmateix, només un 23% dels visitants de dia de fora de Barcelona la visiten.

Canvi de rutines en els residents

Pel que fa a l’impacte en la població de Barcelona, l’estudi assenyala que la presència de turistes genera insatisfacció al 23% dels residents. Un 36,2% assegura que la seva mobilitat dins la ciutat es veu condicionada pels turistes, tant pel que fa a l’hora de triar el mitjà de transport com a l’hora d’evitar segons quins espais a causa del turisme.

Segons l’estudi, els canvis en els patrons de mobilitat en els enquestats són més accentuats en els homes, les persones grans, les de nivell socioeconòmic més alt i més baix, i en aquelles que resideixen en els barris turístics. De fet, en aquest últim cas, les xifres d’insatisfacció escalen fins a deu punts més respecte dels residents en zones no turístiques.

L’estudi també indica que la presència de turistes afecta negativament la qualitat de vida d’un 17% de les persones entrevistades, una xifra que augmenta sis punts entre els residents dels barris turístics.

En aquest sentit, els autors de l’estudi adverteixen que els efectes de la massificació turística, a més de provocar un greuge diari entre la població resident, també comporten una pèrdua de sentiment de pertinença del lloc on viuen. “Bona part d’aquests canvis ja no es perceben com un fet excepcional de la temporada d’estiu sinó que la massificació s’ha fet crònica tot l’any, especialment al barri del Gòtic i Sagrada Família”, indica Aaron Gutiérrez.

Un 95% dels visitants creu que desplaçar-se per Barcelona “és fàcil”

Malgrat l’impacte negatiu generat per la massificació en zones concretes, l’estudi mostra que la majoria de desplaçaments fets pels turistes són a peu o en transport públic. Segons apunten, un 80% es fan a peu i, si no, la primera alternativa acostuma a ser el metro.

Quant als visitants de fora de la regió metropolitana de Barcelona que passen un dia a la ciutat, l’estudi indica que arriben majoritàriament en tren i els que ho fan en cotxe sovint el deixen aparcat en un punt i continuen la visita en transport públic. En aquest sentit, un 95% dels visitants al·leguen que és “fàcil” desplaçar-se per Barcelona.

Sobre les polítiques de restricció d’accés als vehicles més contaminants a la ciutat, els visitants de fora de Barcelona que hi van a passar el dia s’hi mostren favorables. Per contra, un 55% veu negativament la creació d’un peatge d’entrada a Barcelona.

Reptes de la ciutat

Amb tot, per tal de descongestionar els serveis i millorar la percepció dels residents, els autors de l’informe demanen gestionar el transport públic “tenint en compte l’altra concentració que es produeix en els punts més freqüentats” per turistes. A més, proposen “repensar” els títols de transport públic perquè el cost extra l’assumeixi la població visitant i no la resident.

A banda, els autors assenyalen que un dels reptes principals identificats arran de l’estudi fa referència als canvis que ha tingut el paisatge comercial dels barris més turístics, la qual cosa “ha suposat un fort impacte en la salut i en el benestar de la ciutadania a causa de la sobreocupació de la via pública i l’increment de les terrasses i de la contaminació acústica que se’n deriva”.

Finalment, per reduir l’accés amb vehicle propi a la ciutat, també demanen millorar la cobertura del transport públic interurbà, sobretot pel que fa a les destinacions de la costa del Maresme, Garraf, Costa Daurada i Costa Brava.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut