Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

La Sindicatura de Comptes alerta irregularitats en contractes d’emergència de la Generalitat durant la pandèmia

|

- Publicitat -

La Sindicatura de Comptes ha trobat irregularitats en contractes derivats de la pandèmia de la covid de la Generalitat i ens locals. L’ens ha publicat i tramès al Parlament dos informes sobre la contractació administrativa derivada de la pandèmia. Entre els casos, es detalla que l’ICS va pagar, “incorrectament”, 7,91 MEUR per la compra d’uns respiradors i que no ha recuperat els diners. L’informe també fa referència al contracte del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) per al seguiment de contactes positius.

D’acord amb les dades facilitades, en el període comprès entre els mesos d’octubre del 2020 i gener del 2021 hi va haver una reducció progressiva del nombre de trucades telefòniques mensuals d’un 26,3%, però, per contra, el dimensionament del contracte, en termes de personal adscrit al servei, es va incrementar en un 95,2%.

Publicitat

D’altra banda, la Sindicatura alerta que es va modificar el contracte d’emergència de subministraments de tests ràpids de la covid que va suposar incrementar en un 500% l’import del contracte. Es va passar d’1 milió a 6 milions de test; i el contracte va passar de 4,5 MEUR a 27 MEUR. L’ens considera que no s’hauria d’haver tramitat una modificació del contracte d’emergència, sinó que s’hauria hagut de tramitar un nou contracte d’emergència.

El deute de gairebé 8 MEUR pels respiradors, segons va comunicar la Tresoreria de la Generalitat, va ser a causa d’una fallada en el sistema informàtic de compensació de les factures comptabilitzades amb l’import de les bestretes efectuades. Es van pagar al proveïdor 7,91 MEUR en lloc de compensar l’import amb la bestreta concedida. L’ICS va reclamar al proveïdor l’import del deute pendent, però aquest import no s’havia retornat quan es va acabar l’informe de la Sindicatura.

Un altre cas, de l’Institut Català de la Salut i l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron, mostra un contracte d’obres i subministraments que va ser adjudicat el 30 de desembre del 2020 i formalitzat el mes de febrer del 2021. Quan havia acabat el treball de camp, no se n’havia iniciat l’execució, contràriament al que estableix la llei de contractes del servei públic.

La Sindicatura també fixa l’atenció en un altre expedient sobre mascaretes FFP2, en què la facturació total no es corresponia amb les unitats lliurades a l’entitat: “va ser inferior en 422.400 unitats a la quantitat adjudicada i pagada, 206.976 euros de l’import pagat”.

L’informe 32/2021 dona compliment a dues resolucions del Parlament de Catalunya. El seu objecte és la fiscalització dels 6.114 contractes d’emergència tramitats per la Generalitat i el seu sector públic arran de l’esclat de la pandèmia de la covid l’exercici 2020, per un total adjudicat de 704,05 M€, i també la fiscalització dels contractes tramitats d’urgència i les modificacions de contracte. En aquest cas s’han analitzat quatre expedients d’urgència amb un import adjudicat de 121,76 M€ i dues modificacions de contracte per import de 26,71 M€.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut