Divendres, 17 de setembre de 2021 - Edició 1148
La República

El Prat pot esdevenir la cinquena terminal de l’aeroport de Barajas?

Després que el Gobierno hagi estripat l’acord d’ampliació de l’aeroport del Prat, s’inicia un període d’incertesa sobre com AENA gestionarà aquesta infraestructura aeroportuària i sobre quins interessos farà prevaldre

Redacció
Redacció 10/09/2021
Fotografia de la torre de control de l'aeroport del Prat i d'un avió enlairant-se al fons de la imatge

El diputat de Junts al Parlament, Ramon Tremosa, ha posat de manifest una perspectiva que no s’ha contemplat, que ha detectat després que el Gobierno estripés el pacte d’ampliació de l’aeroport del Prat del 2 d’agost Tremosa, en un article d’opinió a la Vanguardia.

Tremosa ha exposat que en termes de rendibilitat l’aeroport del Prat és el sisè de la Unió Europea en nombre de passatgers. Per tant, que és un dels que tenen un major potencial, i que a diferència de Barajas encara no té la saturació existent en l’aeroport de Madrid. És a dir, que és lògic que Aena volgués ampliar aquest aeroport, perquè el del Prat és la gallina dels ous d’or.

Així, el diputat de Junts ha afirmat que reduir el nombre de vols que arriben a Barcelona “és un tret al peu”, ja que s’oferiran a un aeroport competidor i, segons el seu parer, el cotxe és un element més contaminant.

D’aquesta manera, ha explicat que Aena vol seguir creixent, i que per tant, l’empresa podria estar desencantada amb l’actuació del Gobierno, ja que “no pot permetre’s ajornar cinc anys l’ampliació del seu aeroport més rendible i amb més capacitat de creixement”. Però cal recordar que és una empresa a borsa i que el seu accionista principal és l’Estat. També és possible, que consideri que el responsable de la negativa és el govern català, per afirmar rotundament que “no destrossarien la Ricarda” i que per això vulgui retre mal per mal.

Tremosa també ha destacat l’anomalia que suposa que Aena gestioni des de Madrid els aeroports, inclòs el del Prat. D’aquesta manera, ha deixat entre línies que hi ha un cert risc a que part dels vols que arribin a Barcelona es facin estratègicament per afavorir l’aeroport de Barajas, i no a Barcelona. Per tant, deixa a la interpretació que és possible que el Gobierno hagi trencat l’acord per aquest motiu, ja que estaven tenint dificultats amb els seus socis a la Moncloa per l’ampliació del Prat, i aquesta era una sortida que inculpava l’executiu català i que alhora també podria beneficiar al govern espanyol.

Al seu torn, el regidor de la CUP, Jordi Pujol Lizana, ha vist la piulada de Tremosa i també ha donat la seva opinió. Així, ha retret que un dels arguments amb què es va considerar que l’ampliació del Prat era imprescindible va ser que “no es podia integrar els aeroports de Reus i Girona amb el Prat”. És a dir, segons Pujol Lizana amb l’afirmació de Tremosa que “Barcelona pugui esdevenir la T5 de Barajas” l’argument que no era possible integrar els aeroports catalans ha quedat afeblit. El regidor de la CUP, subtilment, ha mostrat la seva oposició a l’opinió de Tremosa.

Indubtablement, aquests comentaris han generat una nova perspectiva des de la qual valorar l’ampliació de l’aeroport del Prat i deixa incerteses sobre quines modificacions farà Aena en la gestió de l’aeroport, després de la negativa.