Edició 2106

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 01 de maig del 2024
Edició 2106

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 01 de maig del 2024

El nivell de català a l’ESO és el pitjor dels darrers 10 anys

En tots els indicadors avaluats l'alumnat té pitjors resultats en llengua catalana que en castellana

|

- Publicitat -

El Departament d’Educació ha presentat aquest dimecres els resultats de les proves de competències bàsiques fetes el passat mes de maig a l’alumnat de 6è de primària i de 4t d’ESO. Les dades revelen que en tots els indicadors avaluats l’alumnat té pitjors resultats en llengua catalana que en castellana.

Per exemple, les proves de 4t d’ESO mostren que en llengua castellana hi ha un 10% més d’alumnes capaços d’utilitzar un lèxic ric i precís que en llengua catalana. En la mateixa línia, les dades indiquen que a 6è de primària un 80% de l’alumnat vocalitza clarament, articula tots els sons i no fa servir mots crossa en castellà, mentre que en català el percentatge és d’un 72%. De fet, en el cas de l’últim curs de primària, l’informe indica que, malgrat que l’alumnat no competent en la comunicació oral és baix en ambdues llengües, el percentatge d’alumnes que es troba en el nivell de ‘no assoliment’ en qualsevol dels ítems avaluats sempre és més alt en la llengua catalana que no en la llengua castellana.

Publicitat

També en el cas de 4t d’ESO, l’anàlisi d’indicadors apunta que els alumnes que deixen frases sense acabar, amb incorreccions en la concordança verbal o en la conjugació i fan un discurs difícil d’entendre representen un 6% en la llengua catalana i, de nou, només un 2,6% en la llengua castellana. Així mateix, segons l’informe, la major part de l’alumnat utilitza un to de veu adequat, vocalitza correctament i presenta un ritme fluid en totes dues llengües, si bé els que mostren una vocalització excel·lent i un ritme molt fluid són un 8% més en llengua castellana que no en llengua catalana.

Et pot interessar  Catalanofòbia del cònsol equatorià a les Balears: afirma que la llengua "discrimina", "segrega" i "roba oportunitats"

Les proves també van avaluar l’articulació dels fonemes en ambdues llengües. En el cas dels alumnes de 4t d’ESO, els que articulen excel·lentment tots els fonemes i no mostren influències d’altres llengües són un 15% superiors en la llengua castellana respecte de la llengua catalana (42% en castellà i 27,1% en català).

Publicitat

Opinió

Minut a Minut