L’Ajuntament de Barcelona ha sancionat prop de 2.800 vehicles de mobilitat personal, com ara segways, patinents elèctrics i bicitaxis, des de gener fins juliol de 2018 a Ciutat Vella per infringir la normativa. En el mateix període de l’any passat, el consistori va rebre 1.343 denúncies, segons ha apuntat aquest dimarts l’alcaldessa accidental i regidora del districte, Gala Pin.
Segons ha explicat, aquest és l’any amb menys circulació d’aquest tipus de vehicles comptabilitzats, que no comprenen els anomenats ‘furtius’, és a dir, els irregulars. “Ha disminuït el pas de vehicles de mobilitat personal però no podem ser entusiastes i negar la realitat i dir que no hi ha inconvenients”, ha reconegut. En aquest sentit, la regidora ha especificat que les infraccions principals són la circulació d’aquests vehicles fora de les rutes establertes i també aquells locals que disposen de dispositius no homologats entre la seva oferta.
Les bicitaxis, els més perjudicats
Durant el mes de juny es van dur a terme deu inspeccions a locals de lloguer de VMP i que aquestes han comportat 98 immobilitzacions i vuit ingressos a dipòsit. La gran majoria d’immobilitzacions s’han realitzat a bicitaxis que, juntament amb segways i patinets elèctrics, són els vehicles de mobilitat personal (VMP) que han rebut més multes. I és que l’ordenança preveu multes de fins a 100 euros en les infraccions de caràcter lleu, de fins a 200 en les de caràcter greu i de fins a 500 en les de caràcter molt greu.
Pel que fa a les sancions econòmiques, quan el mal ús es deu a la circulació per rutes no autoritzades es multa al conductor, i, quan es deu a l’estat del vehicle, que, per exemple, pot disposar d’un motor de més potència de la permesa, es sanciona a l’establiment que l’ha llogat.
Vigilància intensiva a Ciutat Vella
Ciutat Vella porta a terme una vigilància específica durant els mesos d’estiu, el període de més ús d’aquest tipus de vehicles. D’aquesta manera, a banda del personal de vigilància de la Guàrdia Urbana, s’han destinat al districte sis patrulles al front litoral i vuit agents cívics a la zona de la Barceloneta. A més, Pin ha defensat la normativa argumentant que “l’espai públic està molt saturat”, i apuntant a que l’objectiu de les restriccions és alleugerir la sobreocupació produïda per un mal ús d’aquests vehicles.
La restricció de la circulació es va engegar per decret a l’estiu de 2016, amb una primera regulació que restringia la circulació de segways i VMP que no tinguessin ús personal pel front marítim. L’any següent, es va ampliar la regulació a tot el districte. Aquest 2018, la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles aprovada al ple s’aplica a tota la ciutat des de l’1 de juliol i faculta els districtes on proliferen bicicletes, segways i bicitaxis a executar restriccions específiques.
Per aquest motiu, la regidora ha declarat que els VMP i cicles de més de dues rodes que realitzin una activitat d’explotació econòmica hauran d’estar identificats i, si cal, inscrits al registre que correspongui.