Dimecres, 20 de Novembre de 2019 - Edició 482
La República

L’ONU enterra les acusacions de l’unionisme sobre adoctrinament a l’escola catalana

La subdirectora general d’Educació de la UNESCO, Stefania Giannini, ha defensat en una entrevista que els docents, i la societat en general, no han de tenir por de tractar temes […]

Avatar
Agències 13/12/2018
La subdirectora general d'Educació de la UNESCO, Stefania Giannini

La subdirectora general d’Educació de la UNESCO, Stefania Giannini, ha defensat en una entrevista que els docents, i la societat en general, no han de tenir por de tractar temes polèmics a les aules. “Catalunya, com qualsevol altre país, es pot beneficiar d’introduir aquests debats al sistema escolar”, ha afirmat quan se li ha preguntat pel fet que professors catalans hagin reconegut que en l’últim any han evitat tractar qüestions relacionades amb el context polític. Amb aquestes declaracions, enterra els atacs de l’unionisme que acusa l’escola catalana d’adoctrinar els alumnes per parlar de l’actualitat política.

Giannini, que ha presentat a Barcelona l’informe de l’organizació de les Nacions Unides titolat ‘Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible’, subratlla que un dels principals objectius per construir una societat sostenible és aconseguir que els infants siguin “capaços de trobar el seu propi punt de vista sobre temes que afrontaran al llarg de la vida” i desenvolupin un “esperit crític”.

Giannini assenyala que es tracta de fomentar que es parla a l’escola sobre “valors universals, com la dignitat humana, el respecte i la tolerància”. En aquest sentit, apunta que això “va més enllà” dels debats “locals, nacionals o regionals” que afecten Catalunya o altres països. Segons ella, no hi ha cap “conflicte” entre la “dimensió” del debat dels governs i la política i la discussió sobre “valors i drets fonamentals” que tots els infants han de poder “compartir”.

De fet, la subdirectora general d’Educació de la UNESCO defensa que s’ha de fomentar el “pensament crític” a les aules i evitar que les nenes i els nens visquin en una bombolla aïllada dels problemes que els envolten o que veuen a les notícies. “En uns temps convulsos, en què ens enfrontem a grans reptes, com les migracions, el canvi climàtic o els populismes, necessitem disseminar una cultura del respecte i la tolerància i l’educació és la principal eina que tenim”, ha subratllat. En aquest sentit, és una “responsabilitat molt important” per a la UNESCO “intentar preparar els professors per aconseguir-ho i que els nostres alumnes siguin conscients del que els envolta, també fora de l’escola”.

Giannini ha assenyalat que es necessiten noves eines, sobretot per transformar en coneixement la gran quantitat d’informació a què infants i adults tenen accés actualment. “Això és el que ha d’aconseguir l’educació. Els ordinadors seran més intel·ligents que nosaltres, però es tracta de ser conscients de la importància de respectar els altres, les llengües i les cultures diferents”, ha afirmat. La responsable de la UNESCO ha insistit que “l’educació és la principal infraestructura per desenvolupar la cultura del respecte i del valor universal de formar part de la humanitat” i el “camí més efectiu” davant els grans reptes que afecten al món.

Relacionats