El govern de l’Aragó rebutja la possibilitat que tècnics de l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya (IPCE) facin un informe pericial sobre la situació de les pintures murals de Sixena, tal com ha demanat el MNAC al Ministeri de Cultura. El director general de Cultura de l’Aragó, Pedro Olloqui, ha manifestat aquest dijous en roda de premsa que s’hi han oposat de forma “contundent” davant el jutjat d’Osca perquè “és intolerable que es vulgui introduir com una pericial independent una prova feta per un dels actors que governa el MNAC”. D’altra banda, Olloqui ha demanat al MNAC que “comenci a fabricar els embalatges” per al trasllat de les pintures, les quals, segons ha dit, són “estables” i poden moure’s sense “riscos extraordinaris”.
El govern de l’Aragó ha presentat un escrit davant la titular del jutjat de primera instància i instrucció 2 d’Osca en el qual rebutgen la possibilitat que l’Institut del Patrimoni Cultural es pronunciï sobre l’estat de les pintures murals de Sixena. Segons Olloqui, argumenten que “no farien una pericial independent, sinó de part” i que la petició s’ha fet de forma “extemporània”, ja que no constava al cronograma de trasllat.
A més, el director general de Cultura ha criticat que, en la seva resposta al MNAC, el ministeri no va manifestar en cap moment “el compromís inviolable del govern espanyol amb el compliment de la sentència” i ha exigit a l’executiu espanyol i a les institucions catalanes “que es comprometin amb l’estat de dret”. Cal recordar que el Ministeri de Cultura es va limitar a instar el MNAC a convocar el Patronat per acordar els pròxims passos sobre Sixena.
L’Aragó insisteix que el trasllat és “totalment possible”
Segons el director general de Cultura de l’Aragó, l’anàlisi de les mostres físiques preses el 31 de juliol reflecteixen que “la situació dels productes químics que componen les pintures és totalment estable i no existeix cap reactivitat rellevant”. Això, ha insistit, “dona una estabilitat física que garanteix que no hi hagi riscos extraordinaris” i fa que el trasllat sigui “totalment possible”.
A més, Olloqui ha indicat que el monestir de Sixena gaudeix “d’estabilitat tèrmica, física i hídrica” per procedir al muntatge de les pintures “amb absolutes garanties” i ha rebutjat la sol·licitud d’ampliació del termini a 76 setmanes per part del MNAC. “Ratifiquem que les 28 setmanes que vam plantejar en el cronograma aragonès són més que suficients per al trasllat”, ha reiterat.
Pel que fa a aquest cronograma, el director general de Cultura ha advertit que no toleraran la divisió del seu patrimoni ni un tractament diferent per a les pintures profanes i les de la sala capitular. “Tenen una història totalment equirapable i han tingut els mateixos tractaments de conservació. Podríem dir que tenen una situació idèntica”, ha argumentat.
Rebutgen que la Generalitat es personi en el procediment d’execució de sentència
Olloqui ha explicat que també han presentat un escrit al jutjat per rebutjar la petició de la Generalitat de personar-se en el procediment d’execució de la sentència. Segons ha afirmat, la Generalitat també forma part del Patronat del MNAC i això constitueix “un frau processal que busca la dilatació del procés, reduir les armes processals de l’Aragó i multiplicar les de les institucions catalanes”. “Volen multiplicar la seva presència en el procediment per ser dos contra un”, ha resumit.
D’altra banda, l’Aragó veu com “una invasió de competències” que el MNAC sol·liciti una valoració de les condicions de la sala capitular del monestir de Sixena perquè això, ha insistit Olloqui, és una responsabilitat del seu govern i de la comissió provincial de patrimoni. A més, ha afegit, també és responsabilitat seva la metodologia d’instal·lació de les pintures. “És un tractament ignominiós i intolerable”, ha etzibat.
El representant del govern aragonès ha denunciat “l’enorme confusió” generada al voltant de la salut de les pintures murals –“que ja ha quedat acreditada”– i el seu trasllat al monestir de Sixena. Tot plegat ho ha atribuït a una estratègia de les institucions catalanes per a “obstaculitzar” el compliment de la sentència. “Hi ha un acarnissament processal per a dilatar el compliment de la sentència”, ha conclòs.


