Dissabte, 19 de setembre de 2020 - Edició 786
La República

La Cambra reclama a Aena que no utilitzi la COVID-19 per aturar les inversions al Prat

L’organització veu “necessària” la construcció d’una terminal satèl·lit i ampliar la tercera pista

Avatar
Agències 12/08/2020
Interior de l'aeroport del Prat / Wikimedia Commons
 La Cambra de Barcelona ha reclamat aquest dimecres que Aena mantinguin el calendari de les inversions en relacionades amb la connectivitat i l’ampliació de l’aeroport del Prat després que l’operador anunciés al juny que tenia previst retardar les seves actuacions a causa de la crisi sanitària. A través d’un comunicat, l’organització creu que la situació actual presenta “una oportunitat” per dur a terme una sèrie de millores que són “necessàries” i que tindrien “menors afectacions respecte a un moment de plena recuperació”. Per la Cambra, aquestes actuacions passen per la construcció d’una nova terminal satèl·lit, que permetria incrementar la capacitat de l’aeroport i l’ampliació de la tercera pista, per acollir més vols intercontinentals.

Per la Cambra, “és important transmetre aquest missatge” perquè Aena ha de redactar pròximament el Document de Regulació Aeroportuària (DORA), que definirà les actuacions per al període 2022-2026. Entre les accions més destacades, Aena ja té previst realitzar una inversió de 5.000 MEUR als aeroports de Barcelona i Madrid.

Per l’organització, “cal treballar perquè l’aeroport del Prat creixi segons un escenari de creixement qualitatiu mig/alt i esdevingui un ‘hub’ de companyia de llarg recorregut, que mantingui el seu domini com a principal aeroport en nombre de connexions intraeuropees”. En paral·lel, la Cambra creu que els aeroports de Girona, Reus, Sabadell i Lleida han d’aportar valor afegit en àmbits d’especialització, formació i suport.

Actuacions que la Cambra veu “necessàries”

El projecte més important per la Cambra és la construcció d’una terminal satèl·lit que permeti incrementar la capacitat nominal de l’aeroport de 55 milions de passatgers a 70 milions. Aquest espai permetria descongestionar la T1 i la T2, que durant els últims anys pràcticament han arribat a la seva capacitat màxima.

La segona gran actuació és l’ampliació de la tercera pista per ampliar la cobertura de vols intercontinentals. En aquest sentit, la Cambra destaca que cal tenir en compte l’impacte mediambiental que tindria aquesta actuació, ja que afectaria directament a la zona natural de la Ricarda. Per altra banda, Aena hauria d’arribar a una entesa amb els ajuntaments del Prat i Gavà i proposar mesures compensatòries per renaturalitzar les àrees pertanyents al Delta del Llobregat, així com analitzar quins efectes tindrà això sobre l’operativa de les grues del port.

A més, la Cambra esmenta el projecte de la ciutat aeroportuària, que ha de funcionar com un centre de serveis i negocis que incorpori totes les necessitats del sector aeronàutic. En aquest sentit, apunta que “caldria assegurar l’inici de la seva construcció perquè el seu desenvolupament serà previsiblement gradual i lent”. Finalment, la Cambra remarca la importància de completar l’arribada del servei de Rodalies a la Terminal 1.

Projectes a la resta d’aeroports

En el mateix comunicat, la Cambra afirma que la seva aposta passa per una xarxa d’infraestructures “descentralitzada i interconnectada”. És per això que demana connectar els aeroports de Girona i Reus amb el de Barcelona aprofitant la línia d’alta velocitat.

Per altra banda, recorda que l’aeroport de Sabadell necessita “una actualització de les seves infraestructures i millora de serveis” per “seguir sent un referent de l’aviació en general”. Per la Cambra, totes les propostes “no només contribuirien a la recuperació econòmica, sinó que també suposarien un impuls al desenvolupament de futur”.

Relacionats