Dilluns, 24 de Febrer de 2020 - Edició 578
La República

Hisenda ordena als seus treballadors no oferir atenció telefònica en català

Els treballadors d’Hisenda han rebut ordres de “no oferir mai” l’opció de ser atès en un idioma cooficial a l’Estat, com ho és el català. Ho ha denunciat un treballador […]

Redacció
Redacció 16/04/2019
El missatge enviat als treballadors d'Hisenda

Els treballadors d’Hisenda han rebut ordres de “no oferir mai” l’opció de ser atès en un idioma cooficial a l’Estat, com ho és el català. Ho ha denunciat un treballador de l’Agència Tributària a la Plataforma per la Llengua, després de rebre a través de la Intranet un missatge en què s’ordena a la plantilla que només es considerarà que el contribuent vol ser atès en una d’aquestes llengües “si insisteix a utilitzar aquesta opció”. Però apunta que “no l’oferirem mai perquè al sol·licitar la cita no és possible escollir un idioma cooficial”.

La Plataforma per la Llengua, però, ha comprovat que ni tan sols quan el contribuent vol ser atès en català se li garanteix aquest dret. En diverses trucades de comprovació, els operadors de la campanya de la renda han deixat clar que no era possible derivar la trucada a un departament que atengués en català.

Ciutadans de segona

Un fet que l’ONG del català considera “una nova mostra que l’Estat espanyol discrimina els catalanoparlants”. “Governi el PP o governi el PSOE de Sánchez, sigui per la porta del davant o per la porta del darrere, l’Estat espanyol ho té clar: els catalanoparlants paguem impostos a Hisenda però som tractats com a ciutadans de segona, no tenim els mateixos drets que els castellanoparlants. Ja n’hi ha prou”, diu el seu president Òscar Escuder. I afegeix que “en aquest cas, a més, l’Administració actua d’una manera perversa i ordena als seus treballadors que obviïn els drets lingüístics dels ciutadans” per a anunciar que “denunciarem aquesta situació davant del Comitè d’Experts del Consell d’Europa que avalua el compliment de la Carta Europea de Llengües Regionals o Minoritàries”.

En aquest sentit, demana “un ferm compromís polític que modifiqui l’actual ordenament jurídic”: “La Constitució espanyola, a l’article 3, perpetua la superioritat del castellà per sobre del català, l’eusquera o el gallec. Això fa que l’Estat pugui discriminar els catalanoparlants i no passi absolutament res”, apunta Escuder. L’ONG del català ha fet arribar als partits diverses propostes perquè es comprometin a emprendre reformes que facin que casos com aquest no es tornin a repetir, com la capacitació generalitzada en català dels servidors públics o la garantia del dret d’opció lingüística dels catalanoparlants. L’entitat demana a la ciutadania que signi per tal de fer pressió i que els partits les acceptin a través del web www.lallenguanoestoca.cat.

Precedents de discriminació lingüística a Hisenda 

No és el primer cop que la Plataforma per la Llengua denuncia discriminació lingüística a Hisenda. L’any 2017, ja va criticar que s’havia eliminat l’opció de ser atès en català de la línia d’atenció telefònica per a la campanya de la renda. En aquell moment, ja es va revelar que quan s’oferia l’opció de ser atès en català no es respectava.

Relacionats