Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024

El nou ‘FIFA19’ menysprea els usuaris de llengua catalana

La Plataforma per la Llengua considera discriminatori i excepcional el fet que no estigui disponible en català

|

- Publicitat -

Avui surt a la venta la nova edició del videojoc FIFA, i tot i les reiterades demandes dels usuaris i de la Plataforma per la Llengua, un any més, EA Sports no hi inclourà l’opció de configuració en llengua catalana, malgrat que el nostre país és un dels mercats més rellevants en vendes del sector i la multinacional fa servir, sense excepcions, totes les llengües europees de mercats similars. Els videojocs FIFA cada any són els més venuts a Catalunya i arreu dels territoris de parla catalana.

EA Sports ignora 18.000 peticions

Publicitat

L’any 2016 la Plataforma per la Llengua va fer arribar a la multinacional les demandes de gairebé 18.000 ciutadans per tal que el FIFA17 tingués el text i els comentaris en català. La multinacional no va voler atendre cap de les peticions, com tampoc la carta formal que va adreçar la Plataforma per la Llengua al director general d’Electronic
Arts, Andrew Wilson. Enguany, l’organització s’ha posat en contacte amb Daryl Holt, cap d’operacions d’EA Sports Worldwide Studios, amb Aaron McHardy, productor executiu d’EA Sports FIFA, amb David Rutter, director general d’EA Sports FIFA, i amb la delegació espanyola de la companyia. No n’ha rebut cap resposta.

El mercat català, important en el món dels videojocs

Entre Catalunya, Balears i el País Valencià es concentren un terç de les vendes a tot l’Estat espanyol del mercat general de videojocs. De fet, el mercat on el català és oficial és clarament superior a altres mercats com el dels Països Baixos, Polònia, la República Txeca, Suïssa, Suècia, Àustria, Bèlgica, Grècia, Noruega, Portugal o Dinamarca. Així doncs, jocs com el FIFA19 estan disponibles en suec, danès, noruec, polonès, portuguès específic de Portugal (més enllà del portuguès del Brasil) o txec, però no en català.

El català és molt més rellevant en seguidors de futbol que la majoria de llengües disponibles

Més enllà de les vendes generals de videojocs, el català, en nombres absoluts, té molts més parlants que algunes de les llengües que fa servir el FIFA (com el danès o el noruec). Tanmateix, si ens fixem en un paràmetre més real de mercat, com els seguidors que hi ha en cada llengua dels equips que hi participen, la cosa encara és més exagerada. Una bona mesura són els seguidors dels comptes de Twitter dels principals equips. Cada equip disposa de diversos comptes oficials en diferents llengües.

Et pot interessar  Els aficionats radicals del PSG entren al camp del Barça després de ser escortats pels Mossos fins a Montjuïc

Així, per exemple, el FC Barcelona té 5,63 milions de seguidors en català a Twitter, 28,9 milions en anglès o 234.000 en japonès, entre altres llengües. Si sumem el total de seguidors de cada llengua de tots els equips que han arribat a semifinals de la Champions League els darrers cinc anys (Real Madrid CF, Liverpool FC, AS Roma, FC Bayern München, Juventus, Atlético de Madrid, AS Monaco, Manchester City, FC Barcelona i Chelsea FC), el català seria la quarta llengua europea amb més seguidors a Twitter, per damunt fins i tot de l’alemany, el francès i el portuguès. Se situaria just per sota de l’anglès, el castellà i l’italià. Llengües com el suec, el txec o el danès no tenen ni un sol seguidor en aquesta llista, i pel que fa al total d’equips és testimonial (el FC Copenhagen, l’equip danès més destacat, tot just compta amb 65.300 persones que segueixen les piulades en danès, mentre que el FC Barcelona en té 90 vegades més en català). Si agafem només els guanyadors de les darreres 5 edicions, el català encara superaria l’italià en seguidors.

La Plataforma per la Llengua considera que hi ha una voluntat explícita contra el català que no s’adequa a les raons de mercat i a la popularitat del futbol a casa nostra

L’ONG del català veu un biaix a EA Sports que no s’adequa el mercat ni a la popularitat del futbol a casa nostra, i té més en compte motivacions ideològiques que no pas econòmiques, cosa que perjudica l’usuari de llengua catalana i dels territoris on aquesta llengua és oficial. L’ONG del català considera que la multinacional americana
hauria de modificar aquesta situació i incloure el català en les futures edicions del joc.

Una tendència amb precedents

En presentar-se la demo del FIFA15, tal com informava l’Esportiu de Catalunya, es va descobrir que l’empresa havia inclòs càntics independentistes en el minut 17:14 dels partits al Camp Nou, per tal d’aportar realisme al joc. D’aquesta manera, la delegació d’AE Sports a Madrid va protestar una queixa a la central de Vancouver, alertant que aquest fet podia ser un motiu de rebuig per part dels jugadors de l’Estat. L’empresa, seguint aquest raonament, els va eliminar i no van ser inclosos en la versió definitiva del joc.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut