Deu departaments universitaris i institucions dedicades a l’art i el patrimoni han emès un comunicat aquest divendres que emplaça la Generalitat i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a “esgotar totes les vies jurídiques possibles” per convèncer els jutges per evitar el trasllat de les pintures murals de Sixena. Institucions com la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona o l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural han recordat que la sentència de l’alt tribunal “no entra a analitzar les qüestions tècniques” sobre la conservació de les pintures i les conseqüències “nefastes” que el seu desmuntatge, trasllat i instal·lació al seu lloc d’origen poden comportar.
Les institucions i els departaments universitaris han apuntat que les qüestions de propietat “mai poden passar al davant de les qüestions de conservació”. “La nostra obligació és llegar aquestes pintures a les generacions del futur, d’acord amb el que estableixen la Llei del Patrimoni Cultural Català, la Llei de Patrimoni Històric espanyol i les directrius internacionals d’organismes com UNESCO, ICOM, ICCROM i ICOMOS”, han destacat.
En el comunicat recorden que els conservadors‐restauradors que fins ara s’han pronunciat sobre la qüestió, com ara Gianluigi Colalucci (1929‐2021), “màxima autoritat mundial en la matèria”, han “desaconsellat el trasllat i han advertit sobre les conseqüències negatives que la instal·lació d’aquestes pintures a Sixena pot comportar”.
També han criticat que el Ministeri de Cultura empri “amb bon criteri” l’argument de la conservació per desaconsellar el moviment d’obres com la Dama d’Elx (Museu Arqueològic Nacional, Madrid) o el Guernica de Pablo Picasso (Museu Nacional Reina Sofia, Madrid), i que el “mateix argument no es pugui fer servir per a les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena, que es troben en un estat de conservació molt més delicat i fràgil que les anteriors”.
Finalment, el comunicat expressa suport al MNAC i el convenciment “absolut amb criteris acadèmics, científics i tècnics” que “les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena romanguin al seu emplaçament actual, on podran ser gaudides, com fins ara, per milers i milers de persones sense la necessitat de córrer riscos innecessaris”.
Les institucions signants del manifest han estat la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, Reial Acadèmia de Bones Lletres, l’Institut Amatller d’Art Hispànic, l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, el Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona, el Departament d’Art i Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Departament de Geografia, Història i Història de l’Art de la Universitat de Lleida, el Departament d’Història i d’Història de l’Art de la Universitat Rovira i Virgili i el Departament d’Història i d’Història de l’Art, de la Universitat de Girona.