Diumenge, 25 d'octubre de 2020 - Edició 822
La República

Àlex Rigola dubta de la democràcia al Temporada Alta

Àlex Rigola versiona el clàssic ‘Un enemigo del pueblo’ d’Henrik Ibsen amb l’objectiu de “fer dubtar” als espectadors sobre aspectes de la democràcia com el sufragi universal. L’obra, que denuncia […]

Redacció
Redacció 08/10/2018
Àlex Rigola en un pla americà en la presentació de l'obra 'Un enemigo del pueblo' al Festival Temporada Alta / ACN
Àlex Rigola versiona el clàssic ‘Un enemigo del pueblo’ d’Henrik Ibsen amb l’objectiu de “fer dubtar” als espectadors sobre aspectes de la democràcia com el sufragi universal. L’obra, que denuncia la corrupció del poder i la manipulació dels mitjans, arriba al Teatre Municipal de Girona aquest dijous en el marc del Temporada Alta. Rigola vol “fer trontollar” l’espectador posant-lo en un “dilema ètic”, segons ha dit en la presentació de l’espectacle. Nao Albet, Israel Elejalde, Irene Escolar, Òscar de la Fuente i Francisco Reyes protagonitzen aquesta confrontació entre l’individu i la societat que ara s’estrena a Catalunya i preveu fer gira per tot l’Estat.
L’obra, produïda per Pavón Teatro Kamikaze, es va estrenar a Madrid a l’agost, i no preveu, de moment, fer gira per Catalunya més enllà de la funció que es farà al Temporada Alta. L’obra s’inicia amb una pregunta que es llança al públic: “creieu en la democràcia?”. D’aquesta manera el director, Àlex Rigola, vol fer interpel·lar l’espectador tal i com va fer en l’obra ‘Vania’, on també va voler “trencar la barrera amb el públic”, encara que en aquella ocasió de forma “més emocional”.

L’exdirector de los Teatros del Canal assegura que ‘Un enemigo del pueblo (Ágora)’ neix “del seu propi comportament”. “És evident que durant aquest últim any han passat moltes coses a prop meu i això només fa que de mirall”. Segons Rigola, “tots tenim una ètica que la coneixem molt bé en la teoria”, però quan toca personalment la nostra butxaca “aquesta ètica canvia”.

D’aquesta manera, l’obra s’endinsa en debats com ara si tothom hauria de tenir dret a votar o si tothom hauria de votar perquè una societat funcionés millor. Dilemes entre ètica i interessos personals “que ens trobem grans situacions i també en el nostre dia a dia”, ha explicat Rigola.

En la seva versió lliure, Rigol trasllada el conflicte moral i d’interessos que plantejava Ibsen (“És la opinió de la majoria l’enemic més perillós de la raó i de la llibertat?) a la realitat d’una companyia de teatre. A la funció, la qüestió és si és “legítim i honest” que un teatre rebi subvencions d’un partit que es troba a les antípodes dels seus i, sobretot, si ho és pagar el preu d’autocensurar-se per accedir a aquestes ajudes.

La duració de l’obra és variable, “d’entre 10 i 90 minuts”, segons una sèrie de votacions que farà el públic i decidirà així el desenvolupament de l’obra, ha anunciat Àlex Rigola. Així es formula en escena la reflexió crítica sobre el sufragi universal, sobre el qual el director pretén polemitzar. “La peça en essència hi és tota, tots els conflictes de l’obra original hi són a l’adaptació, però amb aquest joc de trencament de la quarta paret”, ha matisat Rigola.

Relacionats