ACN Girona – 33.000 alumnes catalans han participat en els projectes impulsats per la Fundació per a la Creativació®. L’entitat va néixer ara fa deu anys per promoure la creativitat i convertir-la en innovació en l’àmbit educatiu. De fet, de la unió d’aquestes dues paraules és d’on pren el nom. El seu mètode es basa en un model d’aprenentatge basat en reptes reals vinculats als objectius de desenvolupament sostenible (ODS). A través dels seus projectes, la Fundació per a la Creativació vol que les noves generacions tinguin les capacitats necessàries per donar resposta als reptes mundials. Per celebrar l’aniversari, el proper dia 4 ha organitzat un ‘combat’ a Barcelona per debatre sobre les diferències entre la intel·ligència natural i l’artificial.
Al llarg d’aquests deu anys els projectes de la Fundació han impactat en 33.000 alumnes de més de 150 centres educatius de tot Catalunya, que han participat en algun dels seus projectes educatius. Des d’infants d’educació primària fins a estudiants de màster. Tots ells han tingut l’oportunitat d’aprendre i posar en pràctica diferents eines per estimular la creativitat, la capacitat d’innovació i desenvolupar propostes transformadores per donar resposta a reptes reals plantejats per entitats, organitzacions i empreses a través d’una metodologia pròpia (el mètode de la Creativació®).
De fet, el president de la fundació, Pep Garcia, destaca que les noves generacions són clau en el dia a dia de l’entitat. “La capacitat de resolució de problemes complexos, el pensament crític i la creativitat són considerades les tres habilitats clau dels professionals del futur”, subratlla.
Al llarg dels darrers cursos s’han portat a terme diferents projectes educatius vinculats amb la sostenibilitat i la protecció del medi ambient, com la ‘Descoberta dels Pirineus’, impulsat conjuntament amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) o ‘La Mar de Net’, promogut amb la Federació de Confraries de Pescadors de Girona i la conselleria d’Acció Climàtica. En aquest últim, incidint en iniciatives que promoguin la reducció dels plàstics d’un sol ús i la problemàtica del seu abocament al medi marí.
Projectes com ‘Animal Respect Challenge’, per fomentar el benestar animal; ‘TurisTIC Challenge’, per cercar noves propostes per a un turisme més inclusiu, sostenible i experiencial, o bé ‘Smart Makers’, per promoure l’ús de les noves tecnologies i cercar, a través d’elles, solucions innovadores a necessitats del seu entorn també són altres exemples que han contribuït a promoure la capacitat creativa de l’alumnat.
Així mateix, s’han promogut diversos projectes amb compromís social impulsats per entitats de referència com la Fundació Josep Carreras, per cercar entre els estudiants de màsters universitaris propostes innovadores per impulsar les donacions de medul·la òssia; la Fundació del Fútbol Club Barcelona, per buscar propostes per millorar el benestar emocional d’infants hospitalitzats; d’Open Arms, per impulsar iniciatives innovadores per conscienciar la població sobre la problemàtica dels refugiats; i per altres organitzacions de referència com la Fundació Lluita Contra les Malalties Infeccioses o l’Hospital Sant Joan de Déu.
<strong>Més de 2.000 propostes</strong>
Durant aquesta dècada, a través de la tasca de la Fundació per a la Creativació® s’han presentat més de 2.000 propostes i s’han seleccionat prop de 100 projectes finalistes per donar resposta a 50 reptes en diferents àmbits. A més, també s’han fet tallers vinculats a temàtiques actuals com la perspectiva de gènere o el benestar emocional i s’han dut a terme dues edicions de les jornades ‘Creativation Talks’ a Girona.
Entre les propostes presentades que s’han fet realitat hi ha una campanya de polseres interactives del projecte BescaNo Plàstic (per promoure l’ús d’envasos retornables al comerç local) o la gravació d’un rap sobre el respecte animal amb lletra i coreografia dels alumnes. sobre el respecte animal amb Gosbi.
<strong>Combat d’aniversari</strong>
Per celebrar el desè aniversari la Fundació per a la Creativació® farà un acte públic per debatre i confrontar les habilitats humanes i la intel·ligència natural amb les capacitats de les noves tecnologies i la intel·ligència artificial. Aquest particular ‘combat’ tindrà lloc el 4 d’octubre a la tarda a les instal·lacions de Casa Seat a Barcelona.
Qui representarà la intel·ligència natural serà el publicista Toni Segarra, i l’expert en transformació digital Genís Roca, al seu torn, ho farà amb l’artificial. El ‘combat’ serà el primer d’una sèrie d’actes per commemorar el desè aniversari de la fundació. El seu artífex i president d’honor, l’empresari gironí Josep Lagares, destaca que “la Creativació® és l’únic recurs inesgotable per donar resposta als reptes i desafiaments d’un món de recursos finits”.


