Dilluns, 6 de desembre de 2021 - Edició 1229
La República

La companyia LaJoven i Jordi Casanovas porten al TNC l’esclat social de ‘Gazoline’

ACN Barcelona.-La companyia LaJoven porta a la Sala Tallers del TNC el muntatge ‘Gazoline’ de Jordi Casanovas i dirigit per José Luis Arellano García. L’obra es va estrenar el 25 […]

Avatar
Agències 11/02/2020

ACN Barcelona.-La companyia LaJoven porta a la Sala Tallers del TNC el muntatge ‘Gazoline’ de Jordi Casanovas i dirigit per José Luis Arellano García. L’obra es va estrenar el 25 d’abril de 2019 al Teatre Conde Duque de Madrid però en realitat Casanovas la va escriure fa 14 anys, en el moment àlgid de conflictivitat social als suburbis parisencs. En aquest sentit, l’autor té ganes de veure com es rep “en el context català”, és a dir, pocs mesos després d’uns disturbis post-sentència del Suprem on ell troba paral·lelismes amb els esclats de violència a les ‘banlieues’ franceses. El muntatge està protagonitzat per cinc actors racialitzats que s’identifiquen amb la situació dels personatges que encarnen.

L’obra, que es podrà veure des d’aquest dimecres fins a l’1 de març de 2020 a la Sala Tallers, es va estrenar el 25 d’abril de 2019 al Teatre Conde Duque de Madrid. Al muntatge, cinc amics d’un suburbi de París es reuneixen una nit i es plantegen cremar el cotxe d’una persona molt rica. Des de fa uns dies, alguns incendis provocats apareguts en diversos indrets han destruït alguns vehicles….Són els fills dels fills dels immigrants que van arribar sense res al país encara s’hi senten estrangers i Europa no els ofereix aquells valors de què fa ostentació. Són “amics de tota la vida, en un moment final de l’adolescència, quan probablement els seus camins començaran a separar-se i a tenir visions diferents sobre el món”, explica Casanovas. “Hi ha un debat sobre el tema –cremar o no el cotxe-, amb visions diferents, mentre van descobrint les coses que s’han anat callant entre ells”, diu l’autor d’aquesta “comèdia dramàtica, història d’amistat de gent que se sap amb poques oportunitats en un entorn molt alterat”.Connexió París-Barcelona Casanovas vol veure l’obra (escrita fa 14 anys “amb la necessitat de comprendre què estava passant als joves francesos”) a Barcelona. “Tinc ganes de veure-la en el context català, i arran dels esdeveniments que vam viure aquí fa uns mesos (els disturbis post-sentència). Rellegir-la en aquest context -i salvant les distàncies, matisa Casanovas- és interessant, “quan hem vist un jovent amb unes actituds que no havíem vist abans. Això dona peu a reflexionar sobre perquè passen aquestes coses i perquè algú necessita cridar més del compte i cremar un cotxe”, planteja. “L’obra ha anat evolucionant i l’he anat reescrivint i ara és el moment perfecte”, proclama l’autor. “Explica uns fets que d’alguna manera estem vivint aquí: generacions de persones que els seus avis havien sigut migrants, que ja han nascut aquí però no se’n senten del tot”.’Gazoline’ forma part del projecte ‘Razas’, una iniciativa que agermana LaJoven amb una companyia francesa a través del mecenatge de la suïssa Fundació Edmon de Rothschild amb l’objectiu de donar visibilitat i fomentar la diversitat ètnica en les arts escèniques. Els actors que formen l’elenc de l’obra fan formar part d’aquests tallers-càstings convocats perquè actors d’altres ètnies se sentissin cridats a participar en una companyia. El projecte està en sintonia amb l’esperit de LaJoven, una companyia que va néixer el 2012 amb l’ànim de portar el jovent al teatre –i els darrers anys també de reflectir la diversitat social als escenaris- i que fins a dia d’avui ha estrenat 15 muntatges, en 70 ciutats espanyoles i ha aplegat més de 200.000 espectadors.”Gazoline és esperançadora i està escrita amb ganes d’estimar tots els personatges, fins i tot comprenent aquells que plantegen idees allunyades al que un du des de casa. El treball mira de comprendre’ls a tots, i es nota”, avança Jordi Casanovas.