ACN Barcelona – Fundesplai ha fet balanç de la campanya de casals, colònies i campaments d’estiu 2022 amb unes xifres de 81.059 inscripcions (un 15% més respecte al 2021), un total de 6.884 beques i ajuts atorgats (un 37% més d’import en comparació amb l’any passat) i 1.806 tandes d’activitats organitzades (un +8%). La campanya d’estiu d’enguany ha durat 74 dies, menys que altres anys per l’avançament de la data d’inici del curs escolar. Més de 200 monitors provinents dels 133 esplais i projectes de lleure educatiu de la Federació Catalana de l’Esplai es reuneixen aquest cap de setmana en la tradicional trobada d’inici de curs Movidic a Can Mateu, a Vilanova de Sau, que també ha servit per presentar la proposta educativa ‘Stop Malbaratar Menjar’.
“Colònies, casals i campaments han estat espais de diversió, aprenentatge i convivència per a infants i joves, però també de recuperació emocional després dels temps de pandèmia”, ha corroborat la directora general de Fundesplai, Cristina Rodríguez. “Uns espais de lleure i recuperació emocional especialment importants pels infants i joves en situació de vulnerabilitat”, ha continuat Rodríguez, que ha recordat que Fundesplai ha pogut donar resposta a l’augment en la petició de beques amb el suport d’administracions públiques, empreses i particulars a través de la campanya ‘Fem possible un estiu per a tothom!’.
Per la seva banda, la presidenta de la Federació Catalana de l’Esplai, Maria Ferrer, ha ressaltat la importància educativa i social dels esplais. “Volem continuar treballant per a què infants i joves de Catalunya puguin gaudir d’un temps lliure educatiu de qualitat i per a tothom”, ha assenyalat Ferrer, que ha agraït el compromís de monitores i monitors en la seva tasca d’educació en el lleure amb infants, joves i famílies.
<strong>Balanç de l’estiu: unes 80.000 inscripcions i 1.800 activitats</strong>
En la trobada s’ha fet balanç de la campanya d’activitats d’estiu que ha inclòs colònies, casals, campaments, camps de treball, rutes i colònies en família. En els 74 dies que ha durat la campanya -des del 23 de juny fins al 4 de setembre-, Fundesplai i els esplais que en formen part han organitzat un total de 1.806 tandes d’activitats d’estiu, una xifra que representa un 8% més respecte a 2021, amb 81.059 inscripcions, un 15% més que a l’estiu de l’any anterior.
El lema de la campanya ha estat ‘Fem possible un món millor. És el moment!’ i ha buscat que tots els infants i els joves de la campanya d’estiu es convertissin en activistes dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a través d’activitats lúdiques com jocs, sortides, tallers, ciència ciutadana, esports, gimcanes… on mentre es divertien també aprenien a protegir la natura, a conèixer millor la biodiversitat, a desenvolupar el seu esperit crític i comprometre’s amb la convivència i la sostenibilitat. En aquest sentit, es van fer activitats com els campus de biologia marina organitzats conjuntament amb el Centre de Recuperació d’Animals Marins (CRAM), o els camps de treball que han permès recuperar entorns naturals al Parc Natural del Cap de Creus o al Montseny.
<strong>Més de 1.600 infants atesos a ‘Temps per Cures Ucraïna'</strong>
Durant la campanya d’estiu, Fundesplai també va dinamitzar el programa ‘Temps per Cures Ucraïna’, una iniciativa del Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat, destinada a infants i famílies refugiades del conflicte d’Ucraïna. Aquest iniciativa ha permès oferir durant l’estiu espais d’acollida i d’atenció de lleure educatiu i cura emocional a més de 1.600 infants i joves ucraïnesos que estan en allotjaments d’emergència i suport i orientació sociolaboral a les seves famílies. S’ha dut a terme en les àrees territorials de Terres de l’Ebre, Catalunya Central, Barcelonès i Baix Llobregat, Maresme, Garraf, Vallès, Girona, Tarragona i Lleida.
Ara que ha començat el curs escolar, està previst que aquest programa d’acollida i dinamització de lleure educatiu i atenció emocional per a infants i joves ucraïnesos es continuï desenvolupament durant les tardes, o amb un treball extret amb els centre educatius on estan escolaritzats els infants, fent suport a la seva inclusió.


