ACN Barcelona – La xifra de viatges del transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona ha sumat un nou rècord històric després d’assolir 593,9 milions d’usuaris durant el primer semestre de 2024, un 8,2% més que l’any anterior i un 9,7% més que al 2019, any anterior a la pandèmia, segons ha informat aquest dijous l’Autoritat del Transport Metropolità. Concretament, fins al juny es van registrar 52 milions de viatges més que al 2023 i 45 milions més que al 2019. Així doncs, s’ha confirmat la tendència alcista de demanda des de la recuperació post pandèmia. D’entre tots els mitjans de transports, només un mostra un descens en comparació al 2019, la xarxa de Rodalies, que amb 59,8 milions de viatges encara es troba 0,96% per sota.
“Les xifres fan preveure un nou any de rècord”, ha assegurat l’ATM en un comunicat.
Durant la primera meitat de l’any, l’operador que va experimentar un major creixement va ser el dels autobusos interurbans de la Generalitat, amb un 17,6% més de demanda que el mateix període del 2023; seguit dels busos metropolitans de l’AMB (1+2,88%),
En el cas dels autobusos urbans, la demanda va augmentar un 10% i la del Tramvia va créixer un 8,2%. Els viatges del Metro van pujar un 7,8% i els de Ferrocarrils un 7% en un any. L’únic mode de transport que registra un descens de viatgers és la xarxa de Rodalies amb una caiguda de l’1,2% respecte a la primera meitat del 2023.
L’ATM detalla que a conseqüència de l’acte vandàlic del 12 de maig a Montcada Bifurcació, es va produir un traspàs important de passatge de les línies R3 i R4 afectades cap a altres modes de transport.
De la mateixa manera, entre tots els mitjans de transports, només Rodalies mostra un lleuger descens en la comparació amb el 2019, amb una caiguda del 0,96% de la demanda.
L’increment més pronunciat de demanda en relació amb el darrer any abans de la pandèmia es dona també als autobusos interurbans de la Generalitat (+27%) i als busos metropolitans (15%) i dels busos urbans (+13,14%).
L’augment de la demanda del transport públic ha anat acompanyat de l’increment de l’ús dels abonaments. Segons l’ATM, un 85% dels viatges amb títols integrats s’han fet amb aquests bitllets amb tarifa plana com la T-usual, T-jove, T-16 i d’altres. El 2019, només representaven el 39% del total. Aquest increment ha anat en clar detriment de la quota dels títols multiviatge, entre els quals es troba la T-casual, que avui dia només representa el 14,4% i a 2019 era més del 60%.
Si es tenen en compte els viatges de tot el sistema, on s’inclouen els títols propis i socials dels operadors, també s’observa un increment del pes específic dels títols integrats de l’ATM sobre la resta. Així, els títols integrats expedits pel consorci representen el 76,2% del total, havent augmentat quasi un 11% respecte al pes que tenien el 2019 i un 10% comparat amb l’any 2023.


