ACN Barcelona – El Saló Nàutic de Barcelona ha obert les portes aquest dimecres a una nova edició centrada en la sostenibilitat i la innovació. El certamen, que estarà obert fins diumenge, mostra les darreres novetats en aquest segment que el sector considera emergent però que encara no està consolidat. El president del Saló Nàutic, Luis Conde, ha comentat en declaracions als mitjans que es calcula que el 59% de les operacions s’inicien en la fira i que aquest és un “aparador únic” per als distribuïdors i venedors després de treballar-hi tot l’any. Al saló, s’hi poden trobar des de petites embarcacions fins a catamarans, velers i motores de 20 metres d’eslora.
Conde remarca que a l’Estat hi ha uns 150.000 vaixells i que el 90% té menys de vuit metres d’eslora. Aquest, de fet, és un dels segments que interessa més al visitant del saló, que en la seva majoria procedeixen de Barcelona, Catalunya i la resta de l’Estat, però amb pocs estrangers. “El saló gran està a Düsseldorf, que no té ni mar, però tenen quartos”, sosté el president del Saló Nàutic.
Per Conde, la fira és un “aparador únic” per als venedors i distribuïdors després de tot l’any treballant en les novetats i és on el visitant pot veure exposat el vaixell que vol comprar. “Un cotxe el veus en una revista, per la televisió, per una finestra. Amb un vaixell no, o vas a un port i te’l vas mirant, o vas a un saló”, argumenta.
<strong>Donar una segona o tercera vida a embarcacions abandonades</strong>
Una de les empreses que exposen al Moll de la Fusta és Nauta Systems, dedicada la comercialització d’embarcacions elèctriques (RS Elèctrics i X Shore) a més de donar una segona vida a embarcacions abandonades i instal·lant-li un motor elèctric. Un dels seus fundadors, Adrià Fradera, explica a l’ACN que van posar en marxa l’empresa en detectar que hi havia un auge i que aquestes barques poden tenir una autonomia d’entre 30 i 50 milles en funció de la velocitat, ja que es gastarà més o menys energia. “És més que suficient”, defensa Fradera.
L’empresa sosté que quan els propietaris arriben al port després un d’un dia al mar poden endollar l’embarcació al port perquè carreguin tota la nit, com ho farien amb un cotxe. Les dues embarcacions es venen a partir d’uns 100.000 euros, IVA i impost de matriculació a banda. Es tracta d’un 20% o un 30% més que les embarcacions de combustió però que, segons Fradera, queden amortitzats en uns cinc anys ja que el propietari s’estalvia les despeses de manteniment i de gasolina.
Un altre dels projectes amb els que treballa l’empresa és en la restauració de vaixells abandonats. La companyia els localitza, els compra, els restaura i els instal·la un motor elèctric per tornar-los a comercialitzar.
Per Fradera, és un exemple d’economia circular i els dona una “segona o tercera vida”. A més, ofereix la possibilitat de canviar els motors de combustió de vaixells en actiu per d’altres en elèctric, uns treballs que s’acosten als 35.000 euros.
A pocs metres, a la mostra flotant, Noster ofereix l’opció de navegar amb un veler d’uns 8 metres d’eslora mitjançant un club de navegació, que s’afegeix a la flota de dos més que l’empresa té al Port Balís. L’embarcació és 100% elèctrica i es carrega amb el moviment de l’hèlix sobretot i l’ajuda de plaques solars incorporades a la coberta. L’autonomia és d’entre 4 i 10 hores, en funció de les revolucions que funcioni el motor.
Cada embarcació té uns 8 propietaris, que abonen uns 800 euros mensuals en el cas d’aquest veler elèctric més nou i que tenen dret a almenys a una setmana en temporada alta a l’estiu, entre juliol i a l’agost. Tot i així, com a club de navegació, aquests vuit propietaris acaben sortint junts moltes vegades, segons explica el CEO de l’empresa, Jordi Piqué.
Per Piqué el futur va cap als motors d’hidrogen o propulsió elèctrica, que es veurà afavorida per la millora de l’eficiència de les bateries, i pel pagament per ús en detriment d ela propietat. En aquest sentit, assenyala que s’estima que els propietaris gaudeixen de les seves embarcacions una mitjana de 23 dies a l’any només i aquesta opció permet gaudir del vaixell els 365 dies de l’any. “És una forma d’optimitzar la nàutica”, afegeix el CEO de l’empresa, que ho contraposa amb a “quantitat de milions que hi ha en un port i que no fa servir ningú”.


