ACN Barcelona – El Gran Teatre del Liceu ha inaugurat aquest dimecres la temporada 2023-2024 amb l’òpera ‘Eugene Onegin’ de Txaikovski, considerada una de les obres mestres del romanticisme rus. La proposta torna al Liceu 25 anys després de la seva última representació en un nou muntatge que fuig dels “tradicionalismes” i es fixa en els “matisos psicològics interiors i exteriors dels personatges”. L’òpera, que es podrà veure fins al 8 d’octubre, compta amb Svetlana Aksenova i Kristina Mkhitaryan en el rol de Tatiana i Audun Iversen i Iurii Samoilov encarnant el personatge d’Eugene Onegin. Es tracta d’una iniciativa amb segell de Christof Loy i direcció de Josep Pons. Més de 2.900 persones – el total de l’aforament – segueixen l’òpera inaugural del curs.
L’obra s’havia d’estrenar el 2020, però va quedar cancel·lada per la pandèmia. Ara es recupera amb una producció diferent i amb la voluntat de traslladar al públic “als racons de la ment humana”. “Ens trasllada als racons de la ment humana i a les esquerdes insuperables de les ànimes dels protagonistes”, va defensar el director artístic del Liceu, Víctor Palomar, en la presentació del muntatge.
La producció està inspirada en una de les històries més conegudes de la literatura russa del s. XIX, escrita per Puixkin i que Txaikovski va convertir en una de les seves primeres òperes d’èxit. Estrenada per primera vegada al Teatre Mali del Conservatori de Moscou, el 1879, l’òpera va acabar passant als grans teatres i la seva fama ha perdurat fins avui. Ara el Liceu proposa una versió coproduïda amb el Den Norske Opera de Oslo i el Teatro Real de Madrid.En concret, l’obra repassa la història d’amor entre la jove dama camperola Tatiana Larin i el dandi Eugene Onegin. Ella, que és una jove apassionada per la lectura, trasllada a Eugene totes les fantasies romàntiques que ha llegit a les novel·les, però ell no creu en el matrimoni i rebutja el seu amor. 16 anys més tard s’adona de l’error que va cometre, però Tatiana ja s’haurà casat amb un príncep i Eugene s’haurà d’enfrontar a un final de vida en solitud.
<strong>’Solitude’ i ‘Loneliness'</strong>
El Liceu ofereix una versió dirigida per Christof Loy, que divideix el desenvolupament de la història en dues parts amb una escenografia diferent. En la primera, – ‘Solitude’ – es busca expressar la solitud buscada i temporal de Tatiana, i en la segona, -‘Loneliness’-, el director pretén centrar-se en una soledat no desitjada i sense solució. Per aquest motiu, els actes finals es focalitzen en Onegin i la seva frustració per haver arribat tard en conquerir Tatiana. En ambdues parts, la dansa serà un element “interactiu” dins l’escenari.
<strong>D’Erra a Bayona, Plensa o Ruscalleda</strong>
L’arrencada de la nova temporada arriba després d’un curs passat que va registrar “les millors xifres” dels darrers anys. La inauguració de la temporada ha comptat amb representants del món cultura, polític i de la societat civil.
Entre les autoritats que han assistit a la inauguració hi ha hagut la presidenta del Parlament, Anna Erra; l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga; el delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto i els expresidents de la Generalitat Artur Mas i José Montilla.
En el terreny cultural, la jornada inaugural ha comptat amb noms com els directors de cinema J. Bayona i Albert Serra, els actors Joan Pera i Joan Gràcia, la cantant Mushka Farelo, l’artista Jaume Plensa, les cuineres Carme Ruscalleda i Fina Puigdevall o la dibuixant Pilarin Bayés.
<strong>Instal·lació de Lolo & Sosaku</strong>
Coincidint amb l’inici de la temporada, la Sala Miralls del Liceu ha inaugurat la instal·lació ‘Contiene metal’ de Lolo & Sosaku. Amb una trentena de màquines, la performance de diferents disciplines parla de l’atemporalitat del so, de com poden vibrar certs objectes encara que estiguin inactius i a la vegada l’obra barreja concert i videoart, podent-se desxifrar allò que ha passat en aquell mateix espai amb aquelles mateixes peces.


