ACN Barcelona.-El Disseny Hub Barcelona (DHUB) torna a oferir la ja tradicional cita amb el millor disseny de l’any passat, explicat a través d’una gran mostra de projectes de disseny gràfic fins a arquitectura, passant pel disseny industrial, el disseny d’art i el d’interiors. Més enllà d’una “certa grisor” en alguns casos, i de les campanyes específiques sorgides al voltant de la crisi de la covid-19, la pandèmia no té un impacte clar en el resum dels millors dissenys de l’any 2020. El president del FAD, Jordi Montaña, creu que el seu efecte potser es notarà més endavant, i aquest any posa l’accent en la irrupció i “investigació” de nous materials aplicats al camp del disseny.
La mostra anual del FAD arriba a la desena edició. L’exposició recull totes les obres guanyadores i finalistes dels diferents premis atorgats per les associacions de l’entitat: Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació, els Premis ADI de disseny industrial i cultura del disseny (en aquest cas, del 2019), els Premis FAD d’Art, els Premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme i els Premis Habitàcola per a estudiants d’arquitectura i disseny. En total, més de 400 ores i projectes professionals i estudiants que han estat seleccionades per jurats professionals de cadascun dels sectors creatius implicats. I com a novetat d’enguany, l’exposició es complementa amb un programa d’activitats durant els tres mesos que dura.En declaracions a l’ACN, el president del FAD ha destacat “el valor” d’aquesta mostra “representativa” del disseny en diferents àmbits durant el darrer any. “Té valor pel professional que hi pot veure tendències, i pel públic”. Sobre aquest segon, Montaña apunta que sovint s’oblida que tot el que tenim al nostre voltant “està dissenyat, bé o malament”, de manera que l’exposició funciona com una guia “del que diuen els experts que està bé” pels no entesos. El president de l’entitat no creu que es pugui parlar de corrents estètiques del moment (“tant fa 10 anys com ara són molt eclèctiques”), i en canvi subratlla “l’aparició” de nous materials. Dissenyadors i artistes “hi han trobat una font d’inspiració”, diu Montaña, i és un terreny on s’està investigant i generant produccions, des del món de la creació artística fins al disseny industrial i d’interiors, principalment. Pocs “rastres” de la pandèmiaDes del FAD constaten que la pandèmia no ha deixat, de moment, més que algun “rastre” en el disseny recent. En realitat, puntualitza Montaña, tot el que té a veure amb disseny industrial i arquitectura que es mostra a l’exposició “segurament” ha tingut 4 o 5 anys de desenvolupament previ a la crisi sanitària, i per tant no l’ha condicionat. “En els dissenys d’execució més ràpida (gràfic, art) alguna cosa es pot haver notat, i potser podríem dir que hi ha una certa grisor, però de forma general hi ha coses extraordinàries”, concreta Montaña. En tot cas, la impressió és que el pas de la pandèmia es noti “més endavant” en el camp del disseny. “Sempre dic que el disseny està influït per allò social, polític i econòmic, i per tant l’impacte de la pandèmia, a escala internacional, hi tindrà el seu reflex”.


