ACN Barcelona – El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) ha presentat aquest dijous la coproducció internacional ‘Anna Karènina’, que es podrà veure a la Sala Gran del TNC des del 21 de novembre al 29 de desembre i que el 2025 farà gira per Croàcia, Portugal, Holanda, Hongria, França, Brussel·les i Romania. Carme Portaceli es posa al capdavant d’aquesta adaptació escènica de la novel·la de Lev Tolstoi sobre un personatge que desafia les convencions socials i abandona el seu fill per viure un amor. En aquest muntatge, Portaceli situa Anna Karènina a l’escenari perquè sigui jutjada però li dona l’oportunitat d’explicar-se sobre el que realment va succeir i el que va sentir. La tragèdia transita entre la llum i la foscor i manté petits instants d’humor.
La nova adaptació d’‘Anna Karènina’ és un dels plats forts de la temporada. Ariadna Gil encapçala el repartiment del muntatge acompanyada de noms com Bea Segura, Bernat Quintana, Eduard Farelo, Borja Espinosa, Andie Dushime i Jordi Collet.
Tant Carme Portaceli com Anna Maria Ricard Codina s’han encarregat de la dramatúrgia de la tragèdia. En roda de premsa, Portaceli ha explicat que la vivència d’un amor prohibit d’una dona en una època en concret i la reacció que en té la societat és el tema central de l’obra. A banda de la manera lliure de viure l’amor de la protagonista, l’obra també aborda la Rússia en constant canvi.
L’actriu Ariadna Gil ha reflexionat sobre el text i ha dit que li ha fet plantejar fins a quin punt l’instint i la recerca de la felicitat et guien a fer coses. “És una història que parla de tantes coses que ens genera moltes preguntes i ens fa meravellar cada vegada que la llegim”, ha sostingut.
Durant la roda de premsa, l’equip ha explicat tenint en compte el coneixement de Tolstol de l’ànima humana i els clixés de la societat, al llarg del procés productiu s’han sentit molt “trasbalsats” i “emocionats” amb l’obra i que ha estat “intens”, “dur” i “emocionalment plaent”.
L’adaptació de Portaceli s’ubica a l’actualitat, ja que, és una vivència que encara es dona. Malgrat que les separacions estan a l’ordre del dia, l’equip ha coincidit en dir que determinat masclisme que es narra en l’obra encara és ben present a la societat. Un exemple n’és el personatge de la Dolly, que simbolitza aquelles dones que voldrien separar-se però no poden fer-ho per la dependència que tenen dels seus fills i, de retruc, del marit.
El relat es complementa amb una narradora omnipresent en anglès que realitza petites aportacions textuals. Precisament, després de l’estrena a la Sala Gran del TNC l’obra té prevista una gira internacional que portarà ‘Anna Karènina’ en català als escenaris d’Amsterdam, Brussel·les, Cluj, Miskolc, París, Porto i Zagreb entre l’abril i el juny de 2025.


