Dimecres, 1 d'Abril de 2020 - Edició 615
La República

145 empreses d’automoció i més de 53.000 llocs de treball estan en risc de desaparèixer a Catalunya si no es reinventen

ACN Barcelona.-Un total de 145 empreses de l’automoció estan en risc molt alt o alt de desaparèixer a Catalunya si no emprenen accions per reinventar-se davant dels canvis del sector. […]

Avatar
Agències 27/02/2020

ACN Barcelona.-Un total de 145 empreses de l’automoció estan en risc molt alt o alt de desaparèixer a Catalunya si no emprenen accions per reinventar-se davant dels canvis del sector. Aquestes empreses donen feina a unes 53.000 persones, un 56% de l’ocupació de les 325 empreses que ha utilitzat el Departament d’Empresa i Coneixement per fer un diagnòstic sobre els efectes de l’electromobilitat en el sector. A més, hi ha 90 empreses amb un risc moderat i 90 més que no tindran cap impacte. Per fer front a aquesta situació, Empresa ha impulsat un programa d’ajut amb mesures per ajudar aquestes companyies a adaptar-se als canvis. El pla requereix però de 20 MEUR extra per aquest any per poder posar-lo en marxa, recursos que la conselleria confia en trobar.

La diagnosi pretén conèixer com afectar la penetració del vehicle elèctric en la indústria de l’automoció, que factura 23.800 MEUR a Catalunya -10% del PIB- i genera 143.000 llocs de treball directes i indirectes. La conclusió és que la producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que composen la cadena de valor principal. D’aquestes, 24 estan en risc molt alt perquè es dediquen majoritàriament als subsistemes que desapareixeran de al cadena de valor. Aquestes concentren el 7,58% de la facturació de les empreses implicades i el 13,36% de l’ocupació. Sobre aquestes, Empresa ha determinat que cal una “acció directa” i ha establer que tenen oportunitat en mercats exteriors menys sofisticats on el vehicle de combustió encara tindrà recorregut. En segon lloc, les 121 que estan en risc alt de desaparició generen el 51,26% de l’ocupació i el 43,02% de l’ocupació, mentre que les 90 que tenen un risc moderat de desaparició suposen el 29,24% de la facturació i el 30,69% de l’ocupació. Per últim, hi ha 90 empreses que no tindran cap impacte, que agrupen l’11,92% de la facturació i el 12,93% de l’ocupació. Aquestes 325 empreses es localitzen a les comarques de la primera i de al segona corona metropolitana i en els sistemes de carrosseria, xassís i exterior, interior, motor, eix, frens i control de conjunt. Les més afectades són aquelles que es dediquen a la fabricació de motors de combustió o dels canvis i transmissions. Chacón ha insistit que amb la diagnosi no volen provocar una alarma: “No és una alarma, és una alerta. A partir d’aquí hem d’actuar perquè si no actuem sí que ens passarà”. La consellera ha afirmat que es dona la “tempesta perfecta” perquè hi ha canvis d’hàbits de consum, tecnològics i d’estratègies geopolítiques. Pla de xocDavant d’aquesta situació, Empresa ha elaborat un Programa de suport a la indústria de la mobilitat i l’automoció a partir de mig miler de reunions entre administracions, grans empreses del sector com Seat i Nissan, la indústria, els centres de suport a la innovació, els operadors, els clústers i els agents socials. El resultat és un programa amb 48 propostes estructurades en quatre eixos: innovació i nous models; internacionalització i inversió; talent i ocupació i responsabilitat social; i infraestructures marc regulatori i estímul de demanda. Entre les actuacions més rellevants hi ha una línia d’ajuts per a noves oportunitats de negoci, una línia específica del programa Proacció 4.0 d’ajuts a la transformació digital del sector, reforçar les línies per a la recerca i el desenvolupament, impulsar el Mobility Tech Hub per crear una incubadora i acceleradora de projectes de la nova mobilitat, ampliar la línia d’alt impacte per a la captació d’inversió estrangera i crear noves línies de préstec. També es vol fer un mapeig de les competències professionals requerides per a la mobilitat i l’automoció del futur, una nova línia del pla Privec per continuar incrementant el nombre de punts de recàrrega del vehicle elèctric i crear una unitat per a la transformació de la indústria de la mobilitat, entre d’altres. La consellera ha explicat que moltes d’aquestes accions ja s’engloben en les actuacions que porten a terme des de la conselleria però que per poder completar el pla són necessaris els 20 MEUR d’extra aquest any. Chacón ha afegit que es treballarà amb els grups parlamentaris i la resta de departaments per veure d’on poden sortir aquests recursos i en cas que aquesta via no fructifiqués ha asseverat que la conselleria els trobarà. “Jo els asseguro que el departament, havent d’eliminar segons quin altre tipus d’actuacions, els haurà de buscar”, ha declarat. Sobre recursos econòmics, ha assegurat que també es treballa amb el departament de Territori per veure com gestionar els recursos que provindran de l’impost al CO2 per als vehicles de tracció mecànica. Però s’ha limitat a dir que s’està treballant en aquest àmbit.

Relacionats