Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

Trànsit té tres radars que funcionen sense sancionar per analitzar la mobilitat a l’estiu

El director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, ha explicat que aquests mesos d’estiu tres dels sis radars de terra, anomenats ‘piezoelèctrics’, que hi ha a la xarxa viària catalana funcionen sense sancionar perquè ‘hem volgut analitzar el comportament de la mobilitat’. Pérez Moya ha insistit en què la mesura vol avaluar el comportament dels conductors sobretot ‘per veure quina flexibilitat tenen per anar a la limitació de la velocitat que marca la carretera’, i amb aquests radars de terra es pot fer un seguiment més ‘individualitzat dels carrils a cada via’. Des del passat mes de març funcionen sis piezoelèctrics a la xarxa viària, tot i que només tres emeten sancions.

Redacció
Redacció 21/08/2007

Segons ha explicat Pérez Moya, dels sis ‘piezolèctrics’ que hi ha a les carreteres, tres estan senyalitzats i funcionen amb normalitat, i ‘els altres tres que funcionen no sancionen perquè hem volgut analitzar el comportament de la mobilitat’. L’estudi de Trànsit s’ha centrat al mes de juliol ja que ‘és un període molt dur per la mobilitat, sobretot pels desplaçaments de cap de setmana’ i per tant ‘és l’època més conflictiva de tot l’any’. En aquest sentit Trànsit porta uns tres mesos amb aquesta avaluació de la mobilitat després de ‘decidir aguantar un mes més per avaluar el comportament en aquests trams on estan els ‘piezoelèctrics’ no senyalitzats sense sancionar’.

El passat març els responsables de Trànsit van posar a la xarxa viària catalana els primers radars anomenats ‘piezoelèctrics’, uns aparells que van amb sensors a nivell de terra per controlar millor els excessos de velocitat, a més de ser ‘antinhibidors’, i tampoc poden ser fets malbé per actes vandàlics com passa amb alguns dels altres. Aquests nous aparells, provats al Regne Unit, tenen sensors al terra connectats amb una caixa on està el radar que fotografia els infractors, i s’informa els conductors d’on es col·loquen com es fa actualment amb els altres radars fixes. Actualment a la xarxa viària hi ha sis ‘piezoelètrics’, tres d’ells sancionen i els altres tres de moment serveixen per fer un control de la mobilitat, tot i que Pérez Moya ja ha anunciat que ‘segur que es posaran més’.

Pel director del Servei Català de Trànsit, aquests radars de terra permeten una ‘anàlisi molt més individualitzada dels carrils de les vies principals’ i per això s’utilitzen com un ‘avaluador de la mobilitat’ en els mesos més complicats. En aquest sentit Pérez Moya ha recordat que els ‘piezoelèctrics’ són ‘més fiables’ ja que pots separar el control per carrils i ‘minimitzes el risc d’errors’. Per això creu que ‘són bons elements de control de la velocitat a la xarxa viària’, i es volen incorporar més.