Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

Trànsit analitza si l’augment del parc mòbil de motos en tres anys ha influït en l’increment dels accidents

El Servei Català de Trànsit està fent un estudi sobre les causes de l’increment del nombre d’accidents de motos en el darrer any de cara a posar mesures per frenar aquesta sinistralitat. Segons ha explicat el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, amb aquest estudi, on es farà una anàlisi en profunditat dels accidents en què hi ha implicades motos en els darrers cinc anys, es vol saber si influeix l’augment del parc mòbil d’aquests vehicles de dues rodes a Catalunya, que ha passat de 125.000 a 275.000 en tres anys, a banda d’altres factors com l’excés de velocitat, la potència de la moto, la manca de perícia o l’edat del conductor

Redacció
Redacció 28/08/2007

Per a Pérez Moya l’augment de la sinistralitat enguany es podria justificar amb l’important increment del parc mòbil de motos tot i que ‘nosaltres intuïm, per les informacions dels Mossos d’Esquadra i el perfil dels accidents, que poden intervenir altres factors’. Per això es farà un estudi dividit per semestres dels darrers cinc anys sobre el tipus d’accidents on s’han vist implicades motos, i s’analitzaran diversos elements com la via, els motius del sinistre, el tipus i marca de vehicle o els anys que feia que el conductor tenia el carnet.

El director del Servei Català de Trànsit creu que també s’ha d’analitzar com influeix la modificació que es va fer del permís de circulació on s’autoritzava als conductors amb permís de conduir de cotxe utilitzar moto de fins 125 centímetres cúbics. A més ha recordat que ‘el perfil de la fabricació de motos ha millorat, així com les seves prestacions i seguretat, i també tenen més potència de reacció’. Per tot això, Perez Moya creu que es convenient saber amb l’anàlisi fins quin punt influeixen temes com la inexperiència del conductor, les característiques de les motos o el temps de carnet.

Sobre l’increment d’accidents enguany, el director de Trànsit ha assegurat que es volen saber quines són les causes ‘de fons’ per no equivocar-se ja que ‘podríem dir que ha augmentat un 100% el parc de motos i proporcionalment creix el nombre d’accidents’, tot i que consideren que altres factors. Un cop fet l’anàlisi, que estarà enllestit a l’octubre, es prendran mesures concretes ja que ‘fas moltes campanyes on vols aconseguir la sensibilització però els resultats no són els que busques’.

Pérez Moya també ha insinuat que entre aquestes mesures podrien estar cursets de formació o de reciclatge per a nous conductors que s’han comprat una moto, similars als que va fer fa uns mesos l’Ajuntament de Barcelona. Tot i això, s’espera fins als resultats de l’anàlisi a principis d’octubre per parlar d’actuacions concretes. En aquest sentit confia en tenir el suport i ‘la complicitat’ de la gent del sector, autoescoles, motoristes, o administració, a qui demana que ‘s’ha d’implicar’ per acabar amb aquesta sinistralitat.

El Servei Català de Trànsit va informar que durant el primer semestre del 2007, 30 motoristes han perdut la vida a la xarxa viària catalana, una xifra que suposa un 25% més respecte al mateix període de l’any passat, quan va haver-hi 24 víctimes mortals. Del primer semestre del 2006 al mateix període d’enguany, el nombre d’accidents mortals de motos ha augmentat un 50%. El parc mòbil de motos existent a Catalunya ha passat de 125.000 a 275.000 motocicletes en tres anys, així com també han augmentat els desplaçaments. Altres factors que poden influir a la sinistralitat són l’excés de velocitat, la potència de la moto, la manca de perícia o l’edat del conductor.