És el resultat de vuit hores de deliberacions on el sector conservador ha acabat imposant la seva majoria de 12 vots contra nou però no ha optat per l'expulsió definitiva que li plantejava el promotor de l'acció disciplinària, Antonio Fonseca-Herrero, sinó per una expulsió temporal de la carrera judicial de tres anys.
L'argumentació que consta a l'expedient del promotor de l'acció disciplinària és que el càrrec de jutge “implica l'obligació que qualsevol membre de la carrera judicial ha d'abstenir-se d'executar qualsevol actuació que posi en perill valors o principis sobre els que se sustenta la Constitució així com l'obligació d'adequar els esmentats valors i principis”.
En la decisió del CGPJ ha pesat un dels punts que Fonseca citava al seu expedient, el fet que Vidal ha fet declaracions públiques en defensa de la independència de Catalunya de manera reiterada, i ha donat suport a iniciatives polítiques d'institucions públiques catalanes i d'entitats privades sobre un procés amb aquesta finalitat.
Un cop aprovada la sanció, Vidal pot recórrer-la per dues vies, que no són incompatibles l'una amb l'altra. Pot presentar directament un recurs davant del Tribunal Suprem, o bé presentar-ne primer un de reposició al CGPJ i demanar al mateix ple que revisi la seva decisió.
La decisió del CGPJ posa punt final a un procés que ha durat un any i en què l'instructor de la causa ha provat en diverses ocasions d'apartar Vidal de la carrera. Primer durant la fase d'investigació que va començar a finals d'abril del 2014, quan el CGPJ va cridar a declarar el magistrat després que aquest i nou magistrats més anunciessin que treballaven en la redacció d'una Constitució per a una Catalunya independent.


