M. Àngels Juanmiquel
Il·lustracions de Cristina Picazo
Literatura infantil
Editorial Cruïlla
Barcelona, 2013
159 pàgines
13 €
Les situacions familiars difícils, derivades de la crisi econòmica que ens obliguen a patir, també tenen el seu reflex en la literatura infantil que es fa ara mateix. El darrer llibre de l'escriptora empordanesa M. Àngels Juanmiquel, La vergonyosa excusa de la hiena, parteix d'aquest supòsit: una família, atrapada per la crisi, deixa la ciutat per a fer-se càrrec d'un mas a un petit poble de pagès. Els canvis, evidentment, no són massa ben rebuts per la canalla, en Pep, d'onze anys, i la seva germana Mireia, de vuit. De tota manera serà en Pep qui més patirà els efectes d'aquesta deslocalització vital, amb les dificultats d'adaptació a la nova, i petita, escola i amb uns companys de classe que es dediquen a fer-li la vida impossible al crit de Garseta.
Serà però un nou amic, l'Ibra, qui li doni una mica d'aire per respirar, tot oferint-li la seva amistat i descobrint-li les meravelles dels voltants, sobretot la Font del Roure, un lloc amb canyissos, aigua clara i fresca, pollancres… Un nou món per a un jove urbanita. La Font serà el seu cau d'amistat i d'aventures i, pas a pas, en Pep s'anirà adaptant al nou món i amb l'ajuda del seu amic, aprendrà a superar les dificultats, tant de la nova situació, com la provocada pels seus adversaris.
M. Àngels Juanmiquel ha guanyat la darrera edició del Premi Vaixell de Vapor del 2013 amb aquest llibre, un veritable manual d'adaptació a les noves realitats que la vida comporta, un text de descobriments iniciàtics, un cant a l'amistat, a la superació de les dificultats i, també, una introducció a la vida a pagès, difícil, sí, com totes les feines, però també apassionant.


