Jordi Bianciotto
Ara Llibres
Barcelona, 2014
392 pàgines
27,90 €
La literatura musical anglosaxona és propensa a les llistes de tots tipus. Aquests dies, revistes de referència mundial com MOJO o UNCUT publiquen els seus llistats anuals. No es tracta úncament dels millors discos de l'any, en general, sino els millors discos de blues, les millors bandes sonores, els millors d iscos de música urbana, etc. A Catalunya la revists ENDERROCK també publica les seves llistes i en sucessius números monogràfics, coincidint amb alguna efemèride de la publicació, ha anat edificant un corpus musical català en diferents àmbits.
Ara, el periodista musical Jordi Bianciotto (no us perdeu els seus tres volums de la Guía universal del Rock) en proposa la selecció de les 501 cançons catalanes que hem d'escoltar abans de morir. D'entrada el plantejament és interessant. No es tracta d'una selecció de discos sino de cançons individuals que es mouen en tots els àmbits musicals i de tots els temps: de la cançó d'autor al rock, el pop rock o els temes d'autor; delsanys 60 a avui mateix; de Salomé a Ovidi Montllor, de músics abastament coneguts per tothom a d'altres no tant evidents.
D'entrada cal evidenciar l'esforç que ha representat una tria d'aquestes característiques. Les llistes són sempre discutibles i opinables, i mai tancades, fins i tot per a la persona que les fa. També hi ha un gran esforç de documentació per a situar els temes en el seu contexte i en allò que volen dir. Com diu Jaume Sisa d'una de les seves cançons més emblemàtiques, El setè cel, “és una cançó que no va enlloc, que no diu res” i que, per tant “cadascú la pot interpretar de diverses maneres, segons li sembli”. I és que molts autors, sencillament, creen una cançó d'una manera inconscient, sense massa pretensions i al final s'acaba convertitn en un referent. Una cançó tendra i que molta gent interpreta com un tema d'amor, Noia de porcelana de Pau Riba, és en realitat un tema com de revenja dedicada a “aquestes noies cregudetes”. Ja veuen.
Les 501 cançons (el títol i el nombre de temes escollits responen a la col·lecció de què forma part aquest llibre) estan agrupades en 10 apartats temàtics: la mirada la món, companys de viatge, amor, sensualitat, quotidianitat, saviesa popular, llocs dels Països Catalans, lluita, diversió i mons imaginaris. Segons Bianciotto “les podríem haver distribuït per gèneres musicals, escenes, tendències o èpoques, però ens va semblar més atractiu i també més divertit fer-ho per matèries, tot ajuntant peces que, potser, d'entrada, no relacionaríem perquè s'adscriuen a gèneres imaginaris que no semblen tenir res en comú”. El temes, a banda de l'anàlisi del texte, inclouen també la informació de l'autor, l'intèrpret i el disc i any en què es van publicar, per a poder cercar-los de manera fàcil.
El llibre ens permet endinsar-nos en cada un dels temes. Molts d'ells poden ser coneguts per a nosaltres, però també n'hi ha molts d'altres de desconeguts o, potser, intuïts. Aquest és l'interès d'aquest tipus de llistes, acostar-nos a coses que no coneixem i apropar-nos nous descobriments. Tot plegat ens dona una idea de la vitalitat i la força de la música feta a Catalunya. Hi ha moltes coses per descobrir, molta música interessant allà a fora que mereix la nostra atenció.
La costat dels 'músics habituals', com Serrat, Els Pets,Pau Riba, Maria del Mar Bonet, Núria Feliu, Pi de la Serra, Raimon, Roger Mas, o Sopa de Cabra (que són dels que tenen més cançons a l'índex), hi trobem d'altres grups històrics del rock català, com Detectors, Duble Buble, La Brigada, La Madam…; fractiradors diversos com Canimas; patriarques de la rumba com l'enorme Gato Pérez i els Ai, Ai, Ai de Rafalito Salazar; perles de la prehistòria com La Banda Trapera del Río i el seu immortal Ciutat podrida, l'any 1979, en català i desde Cornellà!! I un llarguíssim etcètera.
En fi, un llibre per conèixer la intrahistòria de molts cançons; un llibre per a llegir, escoltar (es poden seguir a la llista que l'editorial ha creat a Spotify) i disfrutar de la música, de les lletres i de tot plegat.


