Damià del Clot i Josep M. Noales
Pròleg de Jordi Basté
176 pàgines
Viena Edicions
Barcelona 2014
17 €
Els autors d’aquest llibre, el jutge degà de Badalona –i un dels promotors del manifest dels jutges a favor del dret a decidir– i l’altre advocat i mediador, ens ofereixen un argumentari clar i rigorós sobre la legitimitat del dret a decidir.
En converses de carrer, en debats radiofònics, en tertúlies de sobretaula, al replà de l’escala, a la feina, a la premsa o al transport públic, el dret a decidir ha passat a formar part de les nostres vides. I així serà mentre no l’exercim. Però és evident que té una clara dimensió jurídica, històrica, social i, naturalment, internacional i política que reclama arguments. Aquest llibre els aporta. Els desplega. Intenta ser original en la formulació de postulats que, més enllà de defensar l’exercici d’un dret col·lectiu, legitimen Catalunya com a subjecte polític capaç de determinar el seu propi futur. Perquè això és la democràcia.
Democràcia i ordre constitucional: dos principis legitimadors del poder polític que no sempre saben conviure amb harmonia. Quin preval a l’hora de legitimar el dret a decidir? Quin paper hi té la història? Com han influït moviment socials com les consultes municipals o lideratges com el de l'ANC? Quina rellevància poden tenir els antecedents del Quebec o Escòcia? Referèndum, consulta o declaració unilateral d’independència? El llibre ofereix respostes, amb arguments jurídics clars i accessibles a lectors no especialitzats, per a molts dels interrogants que planen sobre l’actualitat del nostre país.
En definitiva, aquests són «els apunts imprescindibles per anar pel procés».


