Dimarts, 27 de juliol de 2021 - Edició 1097
La República

L’Arca de Zoè demana disculpes a la tripulació de Girjet per haver-los “posat en aquest sidral”

El pilot del vol al Txad, el terrassenc Agustí Rey, ha explicat aquest dilluns l’experiència viscuda durant els 15 dies que va estar detingut al país africà juntament amb la seva tripulació. Rey ha relatat que en cap moment els membres de l’ONG l’Arca de Zoè van donar cap mena d’explicació sobre els motius que els van portar a presumptament intentar treure del país il·legalment més d’un centenar de criatures. Tot i així, si que van demanar disculpes als membres de la tripulació de la companyia aèria Girjet per haver-los ‘posat en aquest sidral’. Per la seva banda, el SEPLA demanarà que la UE introdueixi una clàusula en els acords de vol dins dels països considerats com a perillosos per tal que si la tripulació és detinguda mentre fa el vol, pugui ser jutjada al seu país d’origen.

Redacció
Redacció 13/11/2007

El comandat de l’avió de la companyia catalana Girjet que va ser detingut al Txad, Agustí Rey ha explicat en roda de premsa com va viure els 15 dies que va romandre arrestat en aquest país africà. Segons ha explicat, ho ha volgut fer-ho per agrair tot el suport que li ha donat la gent en aquest temps. Ha agraït el comportament de la seva companyia, Girjet, al SEPLA, a Javier Nart (cònsol honorífic del país) que segons ha explicat va fer una gran tasca per alliberar-los, a la cartera d’Exteriors del govern espanyol i també a Zapatero, així mateix com al Partit Popular i al policia txadià que els vigilava, ‘José’.

Agustí Rey ha llegit un comunicat on explicava que ‘sempre vam creure que l’operació de vol era absolutament conforme i que complia amb tots els requisits legals’, i que per tant, mai van imaginar ni tenien ‘cap sospita de cap mena’ de com es desencadenarien els fets. Rey ha assegurat que fins que no va parlar amb el president del Txad, que el va acusar de pedofília davant els mitjans de comunicació, no es va assabentar de la gravetat dels fets i que realment estaven detinguts. Per Rey els 15 dies al Txad han estat ‘una malson’, i assegura que els primers moments els van viure amb total ‘estupefacció’.

Tot i així ha volgut destacat que el tracte que van rebre per part de les autoritats txadianes va ser ‘sempre correcte i respectuós amb alguns moments de molta tensió’. Ha tingut un record molt especial per ‘José’, Hissene, el policia que els vigilava i que va ser evacuat i curat 20 anys enrere a València. Per Rey ell va ser ‘el nostre àngel guardià’, i ha volgut aclarir que mentre ells dormien en catifes els agents ho feien a terra.

En aquest moment la situació legal de la tripulació de Girjet és d’exculpació de complicitat en tràfic de menors però la justícia del Txad els pot demanar documentació per la investigació que segueix en marxa, sempre des de l’estat espanyol i sense que s’hagin de traslladar al Txad.

Jutjar les tripulacions en el seu país d’origen

Per la seva banda, el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA) demanarà que la Unió Europea introdueixi una clàusula en els acords de vol dins dels països considerats com a perillosos per tal que si la tripulació és detinguda mentre fa el vol, pugui ser jutjada al seu país d’origen. Així ho ha fet saber Andoni Nieto, el president del SEPLA.

Nieto ha informat que properament s’oficialitzarà a través de l’Associació de Pilots Europeus la demanda que en els acords de vol que estableix la Unió Europea amb determinats països considerats com ‘perillosos’ per diferents ministeris s’estableixi una clàusula que permeti que siguin jutjats en els seus països d’origen.

En paraules de Nieto això ‘donaria molta més tranquil·litat’ a les tripulacions. I és que arran de l’incident del Txad, les aerolínies estan preocupades pel que pugi succeir quan viatgen a països on les lleis i la justícia difereixen de les normatives europees.

‘Fins ara quan planegem un vol, el planegem en termes de meteorologia, altura de vol i de característiques de l’avió, i si això no es resol, hauríem d’organitzar els vols en funció del sistema del país, i això seria realment complicat’, ha explicat Nieto.

El SEPLA creu que els comandants no han d’estar pendents de que hi hagi o no ambaixada espanyola o que hi hagi seguretat jurídica a els països on es vola, sinó que la Unió Europea ‘pot donar solucions’ a aquesta problemàtica, i això ho esperen amb aquesta demanda.