Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

La Plataforma ‘Ave pel litoral’ demana la suspensió cautelar de l’execució del túnel entre Sants i la Sagrera

La Plataforma ‘Ave pel litoral’ ha presentat aquest dimecres davant la Sala Contenciós Administrativa de l’Audiència Nacional el recurs contra l’aprovació definitiva del projecte de traçat del TGV per la ciutat de Barcelona, i ha demanat la suspensió cautelar de l’execució de les obres del túnel que ha de connectar les estacions de Sants i la futura de la Sagrera, i que ha de passar per monuments com la Pedrera o la Sagrada Família. Segons aquest recurs el traçat aprovat va contra l’interès general ja que compta amb l’oposició de nombrosos col·lectius veïnals i a més l’itinerari alternatiu que es reclama pel litoral ‘és més barat’.

Redacció
Redacció 25/10/2007

Segons ha explicat Eduard Moreno, advocat de la Plataforma ‘Ave pel litoral‘, el recurs contra aquest traçat pretén que, un cop assolits els objectius d’arribar el TGV fins a Sants, i mentre es fa el tram fins a França, previst pel 2012, es suspengui cautelarment l’execució del túnel de Barcelona que té una extensió de 5,6 quilòmetres. El recurs, que compta amb el suport de diverses comunitats de propietaris, associació de veïns, entitats de botiguers i unes 240 persones a títol personal, es fonamenta en el risc probable que existeix del traçat per dins de la ciutat.

En aquest sentit, es destaca que el traçat representa un perill pels monuments que estan a prop, com la Sagrada Família o la casa Milà, tal com indiquen diversos informes tècnics, a banda dels edificis. A més consideren que aquest traçat és un 26,6% més car que el pensat inicialment i que anava pel litoral de la ciutat, que afectava menys gent i menys edificis, 39 i 2.340 persones, pels 900 edificis i 53.580 persones de l’actual traçat. Els estudis tècnics aportats per la Plataforma en el recurs destaquen també que les cases tenen risc de baixar uns centímetres en tot aquest traçat i que en cap moment se’ls ha donat garanties als afectats per evitar que passi cap incident, ‘com els que veiem cada dia a Bellvitge’.

En aquest sentit, Pere Vallejo, portaveu de la Plataforma, ha afirmat que els estudis del sòl de la ciutat indiquen que el nivell de fondària del túnel, uns 35 metres, ‘té perill’ perquè està més a prop de la capa freàtica i que hi ha algun punt, per la quantitat de línies de metro i ferrocarrils que passen, on existeix ‘perill d’esfondrament’. Per això des de la Plataforma ha reclamat una reunió amb el Secretari d’Estat d’Infraestructures per comprovar i contrarestar aquests estudis, ja que existeix ‘cert alarmisme sobre aquesta obra’, i més ‘veient com estan dissenyant el traçat del TGV a Bellvitge, amb els esfondraments que hi ha’.

Des de la Plataforma també s’ha criticat les irregularitats dels estudis als que han accedit, com on s’indiquen el nombre de cates que s’han fet, ja que es compten totes ‘i no només les del carrer Provença per on passarà el túnel. També s’ha lamentat que la futura estació de passeig de Gràcia, ‘pot afectar als pilars de la Pedrera’, i s’ha reclamat als responsables del Ministeri de Foment que ‘pensin’ abans d’ordenar aquestes obres que serà adjudicada la seva execució aquesta setmana. En un termini de 10 dies l’Audiència Nacional decidirà sobre el contingut del recurs.