Divendres, 25 de juny de 2021 - Edició 1065
La República

La crisi de la premsa podria solucionar-se amb Internet

La crisi de la premsa tradicional, visible amb la davallada constant de vendes dels diaris impresos, sembla haver trobat la solució en Internet i els mitjans digitals. Diversos estudis recents als Estats Units van en aquesta direcció.

Redacció
Redacció 09/04/2007

En l’últim informe al respecte de l’Associació de Diaris dels Estats Units (NAA), les capçaleres en paper continuaven perdent lectors, un 2’8% en els últims 6 mesos. En el marc de la Unió Europea, la premsa escrita va perdre un 10% dels lectors en el període 1996-2004. A Internet, en canvi, les mateixes versions en línia dels diaris americans aconsegueixen índexs d’audiència rècords, amb un creixement de lectors del 22% l’any passat.

El d’Espanya és un cas particular, ja que l’Estat espanyol arrossega uns hàbits de lectura molt inferiors als de la resta de països desenvolupats. En índexs de lectura de premsa a la UE, l’Estat només aconsegueix superar Grècia, Portugal o Itàlia. És en aquest context que s’entén que les capçaleres espanyoles encara aconsegueixin augmentar la seva tirada, amb un creixement lent que vol intentar atrapar els estàndards de lectura europeus.

Els mitjans digitals són ja una realitat, i la premsa tradicional ha d’adaptar-s’hi si no vol perdre l’hegemonia. El mateix guru tecnològic Bill Gates s’ha pronunciat al respecte: “Així com fa 50 anys el periodisme imprès no afrontava riscos, avui en dia tots els diaris estan innovant d’una forma o una altra per acomodar-se a l’era digital”. Per Gates estem entrant en una “dècada digital” que portarà canvis profunds, emmarcats en una “manera de pensar diferent” a causa de l’omnipresència d’Internet i el món digital.