Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Els grups catalans atribueixen a Zapatero tota la responsabilitat del caos a les Rodalies per no haver fet dimitir Álvarez

|

- Publicitat -

La cascada de peticions de compareixença urgent que el Congrés va registrar dilluns, coincidint amb el primer dia laborable sense servei en tres línies de Renfe, va acabar forçant que el propi govern presentés, a última hora de la tarda, una petició pròpia de compareixença fixada per al dia 31 d’octubre. Zapatero haurà d’afrontar les acusacions de tots els grups, que dimarts han anunciat que el consideren com a ‘únic’ responsable del ‘caos’ ferroviari i d’infraestructures a Catalunya i li han recomanat que, des de l’hemicicle, demani disculpes a la societat catalana i als 160.000 afectats.

CiU vol que Zapatero ‘demani perdó’

El portaveu de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, ha recordat que els fets són d’una ‘gravetat extrema i excepcional’ i que la setmana passada, almenys en una ocasió, va ser un maquinista qui va evitar la catàstrofe humana en detectar una esllavissada i fer marxa enrere amb el tren. Duran ha recordat que tan sols l’educació dels usuaris ha permès que la indignació no assumeixi un altre caràcter, i ha demanat al president espanyol que es desdigui de fer arribar el TGV a Barcelona el dia 21, que ‘demani perdó’, i que assumeixi la seva ‘responsabilitat política’, la qual cosa no vol dir, ha matisat, que CiU en demani la dimissió.

Publicitat

Duran ha lamentat que ‘els mateixos que no van acceptar fer arribar el TGV a Barcelona el 1992, siguin incapaços de fer-lo arribar ara el 2007’, però ha demanat al president que vetlli per la seguretat dels usuaris, perquè ‘si hem esperat 15 anys, podem esperar 15 dies’. El portaveu de CiU, que també ha denunciat ‘pressions’ a les constructores per part del govern espanyol, ha assegurat que l’executiu no tan sols ha ‘posat en risc vides humanes’, sinó que ha ‘danyat la responsabilitat de l’obra pública’. Segons Duran, en tot aquest panorama tampoc se sap ‘on és el PSC’. ‘La seva submissió –ha dit- els fa incapaços ni tan sols d’aixecar la veu en defensa dels usuaris de Catalunya.

ERC demanarà que es comptabilitzin els prejudicis

Els republicans van ser el primer grup que va demanar la dimissió d’Álvarez –ho han fet en tres ocasions des de l’agost del 2006- i, després de l’últim incident apunten directament al president espanyol com a responsable per no haver fet la ‘catarsi’ necessària mesos enrere. El portaveu d’ERC al Congrés, Joan Tardà, ha advertit a Zapatero que ‘està jugant amb foc’ i ha avançat que la seva formació demanarà que es calculin tots els perjudicis econòmics per a l’economia catalana i per a les famílies que deriven de la ‘manca de previsió’ i la ‘mala gestió’ del govern espanyol.

Tardà ha avançat que el dia 31 demanarà a Zapatero que ‘rectifiqui de manera copernicana’, que ‘assumeixi responsabilitats’ i ‘no hipotequi la seguretat dels passatgers per motius electorals’. ‘Estem farts i indignats -ha dit Tardà- perquè això no passaria en cap altre lloc de l’estat espanyol’ i Catalunya ‘no té perquè pagar el pollastre’ de tanta ‘incompetència’. Segons els republicans, un càlcul dels perjudicis econòmics permetrà contrastar els efectes reals del desastre, perquè ‘l’estat no pot fer la traveta a la productivitat i al desenvolupament’ de Catalunya.

ICV demana que retiri la campanya publicitària del TGV i denuncia irregularitats

Des d’ICV el portaveu Joan Herrera ha demanat a Zapatero que, quan comparegui al Congrés, anunciï un impuls de les Rodalies, que segons ICV fins ara han estat les grans damnificades de l’aposta de l’executiu espanyol per l’alta velocitat. Herrera també ha demanat a Zapatero que anunciï la retirada de la campanya publicitària sobre l’arribada del TGV a Barcelona que l’executiu espanyol ha desplegat a la capital catalana, que a aquestes alçades constitueix un autèntic ‘insult’.

Herrera també ha recordat que la situació a Catalunya és fruit de la ‘manca crònica d’inversions’ a la nul·la previsió, i a les ‘presses’ en la construcció d’un dels túnels que han de portar el TGV a Barcelona –en què ja han mort 12 operaris- que, segons el portaveu d’ICV, s’ha construït sense que existeixi l’informe tècnic.

El PP diu que és fruit de la coincidència de tres administracions socialistes

El portaveu del PP al Congrés, Eduardo Zaplana, ha assegurat que la situació és fruit de la coincidència de ‘tres administracions socialistes’ –Ajuntament, Generalitat i govern de l’estat- i del fet que els seus dirigents estan per altres debats com els ‘Papers de Salamanca’. Segons Zaplana, tot plegat és una ‘humiliació’ als ciutadans catalans, i el ‘canvi substancial’ anunciat per Álvarez abans de l’estiu finalment són ‘forats i talls de línia’.

Zaplana ha volgut afegir al seu discurs que, els catalans poden ‘comparar’ una administració com la del PP, que ‘va portar el TGV’ i va invertir més de 500 milions d’euros a Rodalies’, amb ‘el que està passant’ sota el govern socialista. En aquest context, ha aconsellat a Zapatero que vagi al Congrés ‘a demanar perdó’. ‘Ja que ve arrossegant-se, la millor forma de quedar bé és demanar perdó’, ha dit.

El PSOE creu que les molèsties són conseqüència de la importància de les obres

El portaveu parlamentari del PSOE, Diego López Garrido, ha recordat que la compareixença de Zapatero és a petició pròpia i servirà per explicar les expectatives de les obres del TGV a Catalunya. Segons Garrido, es tracta d’obres ‘de gran importància’ i per aquest motiu ‘és lògic que tinguin conseqüències en molèsties a la població’. ‘Crec que es tracta d’obres que inevitablement han de produir aquests impactes –ha dit- i es tracta que sigui el mínim possible’.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut