La primera fase d’aquest projecte, que no vol parar de créixer, segons explicava en la presentació la directora del Laboratori, Amparo Moreno, s’ha tirat endavant durant els primers mesos del 2008 creant una base de dades electrònica i de fàcil utilització, que permet conèixer els mitjans, tant públics com privats i de major o menor difusió, de totes les comarques i municipis catalans passant el cursor per sobre d’un mapa del país.
El mapa apareix en la primera pàgina del Laboratori de Comunicació Pública i desplega requadres amb informació de cada comarca a mesura que el cursor passa pel damunt. Per exemple, damunt del Bages, una comarca amb 35 municipis, la finestreta indica que hi ha 19 mitjans en format paper, 9 ràdios, una televisió i 28 webs; o sobre el Barcelonès, la regió més poblada, el mapa assenyala 146 mitjans en paper, 14 ràdios, 8 televisions i 13 webs.
Per conèixer la informació amb més detall, cal marcar la comarca triada perquè s’obri un mapa ampliat de la zona i així obtenir la informació de mitjans de cada municipi. Així es descobreix que a la capital del Bages, Manresa, hi ha 5 mitjans en paper, una ràdio, una televisió i un web; en canvi, el municipi veí de Sant Joan de Vilatorrada només compta amb un mitjà en paper, una ràdio i un web.
Per completar el mapa, els usuaris també tenen accés a les principals característiques dels mitjans, amb el desplegament d’una fitxa tècnica en què apareixen dades com la propietat del mitjà, el tipus de difusió, l’adreça i telèfon de contacte, la llengua en què publica o emet, si és gratuït o la periodicitat d’emissió o publicació.
Davant l’absència d’una eina d’aquestes característiques, que aglutini el món de la comunicació, la impulsora del projecte ha explicat que pretén ser una ‘plataforma comuna’, que faci visible tots els mitjans de comunicació, que cada dia són més, sobretot des de l’aparició d’Internet, i fomentar una ‘cultura més cooperativa’ dins del periodisme, on la dispersió i distància entre uns i altres és habitual.
Encara que el mapa ja compta amb 1.810 mitjans, cada dia se n’afegeixen de nous i els autors calculen que en falten com a mínim uns 200, sobretot entre ràdios municipals i webs, que són més difícils de detectar. La iniciativa s’ha tirat endavant amb l’ajuda del Consell Social de la UAB, que hi ha destinat uns 8.500 euros, i anirà creixent en funció de l’interès que generi, però Amparo Moreno el defineix com el ‘primer pas del que podria ser un espai cooperatiu dels mitjans de comunicació’.


