Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

El MNAC iniciarà la temporada 2008-2009 amb una gran exposició dedicada al romànic

El Museu Nacional d’Art de Catalunya(MNAC) dedicarà una exposició de grans dimensions a l’art romànic que obrirà la temporada 2008-2009. Sota el títol ‘Catalunya i la Mediterrània en la plenitud del romànic (1120-1180). Barcelona-Toulouse-Pisa’, aplegarà un centenar d’obres cabdals d’aquest període procedents de museus de França, Itàlia, Anglaterra i els Estats Units, i amb una destacada presència d’algunes de les peces més importants del romànic català, com és la portada de Sant Pere de Rodes, obra del Mestre de Cabestany, el famós escultor que estarà especialment representat en aquesta exposició, donat que es mostraran relleus i escultures que fins ara no s’havien mostrat mai en conjunt. La recreació en 3D de la portalada de Ripoll complementarà la mostra, la més important que el MNAC ha dedicat mai al romànic des de la seva creació.

Redacció
Redacció 14/09/2007

L’exposició, que es podrà veure al MNAC des del febrer fins al maig, vol posar l’accent en la importància del romànic català a l’Europa del segle XII, situant-lo en un context mediterrani en plena efervescència artística i d’importants relacions culturals entre Barcelona i els comtats catalans, Tolosa i el Llenguadoc, Pisa i la Toscana.

Aquest és precisament el període de plena maduresa de l’art romànic. Un exemple il·lustratiu és el taller del Mestre de Cabestany, que va aconseguir repartir les seves creacions des de Navarra fins a la Toscana. Aquest prestigiós escultor serà una de les figures claus en la mostra, amb peces importants entorn al monestir de Sant Pere de Rodes o el Timpà de Cabestany, considerada una de les seves gran obres mestres.

La directora del museu, Maria Teresa Ocaña, ha subratllat el valor de l’exposició no només per la presència d’importants peces cedides per museus com el Louvre de París, el Museu de Pisa o el Musée des Agustins de Toulouse, sinó també perquè es tracta d’obres d’una gran fragilitat i algunes d’elles de difícil mobilitat a causa de les seves dimensions.

L’exposició també recollirà una de les joies arquitectòniques d’aquest període, com és la portalada del Monestir de Santa Maria de Ripoll. Gràcies a les noves tecnologies i a partir d’un projecte liderar per la UPC en col•laboració amb el Consiglio Nationale delle Richerche de Pisa, el visitant podrà veure-la en 3D i conèixer de prop alguns dels seus detalls que en una visita real no es poden apreciar degut a la seva alçada.

La directora també ha assenyalat que la mostra permetrà explorar i ampliar els coneixements que hi ha de l’art romànic, gràcies a la publicació d’un catàleg elaborat per experts internacionals i també per la celebració d’un Simposi Internacional titulat ‘L’Església romànica, l’espai de la imatges’ que s’organitzarà amb motiu de l’exposició.

Per Teresa Ocaña, aquesta exposició marca les pautes que el MNAC seguirà en els pròxims anys entorn a la seva activitat i a la línia de recerca del museu, tot dient que una de les directrius a seguir serà ‘la cohesió’ de la programació. ‘Volem que totes les activitats que s’hi facin estiguin vinculades amb les exposicions del museu’.

La resta de programació

A partir d’aquesta nova temporada, el MNAC acollirà cada any tres grans exposicions a l’any, a banda de les que es puguin organitzar de menor format. L’exposició del romànic donarà pas a una altra dedicada a Duchamp, Man Ray i Picabia (del 15 de juny al 28 de setembre del 2008), una mostra comissariada per Jennifer Mundy, cap de la Col·lecció d’Art Internacional de la Tate Modern de Londres que aplegarà més de 300 peces relacionades amb la seva experiència dadaista d’aquests artistes i els seus punts en comú. Aquesta és la primera vegada que el MNAC treballa estretament amb la Tate. L’exposició arribarà a Barcelona després d’haver-se mostrat a la capital anglesa.

La tercera exposició més rellevant serà el mes de novembre del 2008, dedicada a la figura de l’escultor barceloní Juli González, ‘un deute pendent’ que el MNAC tenia des de fa temps i que ara es veurà complert amb aquesta antològica, la primera i la més important que es fa al país. La mostra inclourà escultures en ferro originals, així com dibuixos i arts de l’objecte, sobretot joies, procedents de centres com el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) o el Centre Pompidou. De forma paral·lela i en format més petit, la sala 2 acollirà durant el mateix període una exposició dedicada al pintor romàntic Eugenio Lucas, gran seguidor de Francisco de Goya, amb 80 peces, la majoria de les quals seran dibuixos.

D’altra banda, també està previst que s’exposi la mostra ‘Monedes en lluita. Catalunya a l’Europa napoleònica’ (del maig del 2008 al maig del 2009), coincidint amb la commemoració del bicentenari de la Guerra del Francès (1808-1814).

Actualment s’està treballant per portar al MNAC una col·lecció de pintures de Joaquín Sorolla, titulada ‘Les visions d’Espanya’ i composta per catorze peces, que va pintar per a la Hispanic Society de Nova York ara fa vuitanta anys i que està previst que s’exposin a diferents punts de l’estat espanyol.

El pressupost del MNAC durant el 2007 ha estat de 20,4 milions d’euros. Des del gener d’aquest any fins al mes d’agost ha registrat un total de 690.460 visitants. El lloguer d’alguns dels seus espais, com és la Sala Oval, ha experimentat un destacat creixement aquest any, segons ha explicat la directora, igualant-se gairebé amb la xifra del total d’entrades venudes.